Artikel top billede

Det offentlige skal være mere innovativt

Klumme: Den politiske kultur er i dag præget af en voksende angst for fejl, og det skader innovationen. For der skal være plads til at fejle.

Statsministeren lancerede for ikke så længe siden et forslag om at belønne offentlige ledere “kontant”, hvis de medvirker konstruktivt og positivt til at forny og udvikle den offentlige sektor.

Det var statsministerens første forslag, som søger at øge effektiviteten, dynamikken og innovationsevnen i den offentlige sektor.

Det blev også et udskældt forslag.

Det er en skam, for der er god grund til konstruktivt at bidrage positivt til den kvalitetsreform for den offentlige sektor, som regeringen arbejder med i øjeblikket.

Bedste ydelser så billigt som muligt

I Danmark handler ledelse i det offentlige og det private i princippet om det samme; nemlig at producere de bedste ydelser for de lavest mulige omkostninger.

Vilkårene for ledelse i det offentlige og det private er imidlertid forskellige.

Det offentlige skal ikke sælge sine ydelser med størst mulig fortjeneste.

Det offentlige skal ideelt set tilbyde ensartede, lovbestemte ydelser af høj kvalitet til de borgere, som har behov for de konkrete ydelser.

I forhold til innovation er topledelsens aktive involvering og engagement i innovationskulturen en afgørende forudsætning for succes.

Topledelsens opgave er at motivere og skabe rum for udvikling af nye ideer.

Behovet for eksperimenter og risikovillighed skal balanceres over for ønsker om tryghed, stabilitet og nul-fejl.

Målbare mål

En anden vigtig forudsætning for succes er at opstille målbare mål for innovationsaktiviteterne.

Det giver mulighed for konsekvent at følge op og måle resultater og effekter.

Succeserne kan fejres, og fiaskoerne kan begraves.

Systematiske målinger ansporer til effektivt at nå mål og understøtter videreudvikling og fremsættelse af nye initiativer.

Endelig er inddragelse af brugerne af den offentlige service vigtig i processen, fra en idé opstår, til den bliver til virkelighed. Borgernes behov beskrives af medierne, interesseorganisationer, faglige eksperter og politikere.

Det betyder, at ledelse i det offentlige ikke har et objektivt succeskriterium som eksempelvis fortjeneste at forholde sig til.

Ledelse i det offentlige skal leve op til en række, hvor effektivitet blot er et af dem.

Naturlige incitamenter

I den private sektor skaber markedspresset naturlige incitamenter til innovation, og udviklingen af nye produkter sker for at optimere virksomhedens indtjening.

Disse incitamenter findes ikke i samme grad i den offentlige sektor, hvor mål og rammer for produktionen er politisk bestemte og skal begrundes i samfundsmæssige hensyn.

Udfordringen ligger i at skabe bedre betingelser for innovation.

Det handler blandt andet om finansiering, om håndtering af fejl og risici og om loyalitet over for langstrakte innovationsprocesser.

Finansiering betyder, at der skal afsættes tid og ressourcer til at udvikle, designe, teste og evaluere. Det er der ofte ikke plads til i mange driftsprægede offentlige organisationer.

Håndteringen af fejl og mangler vil banalt sige, at man lærer af sine fejl.

Voksende angst for fejl

Men den politiske kultur i dag er præget af en voksende angst for fejl og en stigende tilbøjelighed til en politisk placering af skylden for fejl.

Men der skal være plads til at fejle.

En mere innovativ offentlig sektor kræver forståelse for nødvendighed, mulighed, ønskværdighed og troværdighed – både i forhold til ledelsen og i forhold til de ansatte.

De offentlige ledere skal udstikke rammerne for at søge ny viden.

Der skal være plads til eksperimenter inden for rimelighedens grænser. Opgaven går ud på at identificere de områder, hvor der er “plads til at fejle”.

Endeligt bliver vi nødt til at anerkende, at innovationsforløb ofte kræver et langt træk over en årrække, før de kan realiseres. Det kræver loyalitet og en tålmodighed, som tit vil strække sig ud over en valgperiode eller en åremålsansættelse.

Lars Goldschmidt er administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering