Virksomheder landet over overvejer for tiden, om det er på tide at skifte det traditionelle telefonsystem ud med IP-telefoni, men har ofte svært ved at få øje på fordelene ved IP udover billige taleminutter.
Den problemstilling var omdrejningspunktet for en paneldebat på den nye danske it-messe, Easy-Fairs ICT, der i øjeblikket foregår i Øksnehallen i København.
Derfor havde paneldebatten også fået titlen: IP-telefoni: Billig trafik eller forandring af kommunikation.
I panelet sad Torben Rune, teleanalytiker og direktør for Netplan, Lars-Henrik Jessen, vice president i NNIT Infrastructure Services og Dorte Nielsen, som repræsenterede den helt store udstyrsproducent på området, Cisco.
Debattørerne var enige om, at det handler om at få flere tjenester og applikationer koblet sammen med IP-telefoni-løsningerne, hvis flere virksomheder skal med på IP-toget.
- Det handler i høj grad om at få udviklet nye applikationer og tjenester, men også om, at IP-telefoni kan være et redskab til at udvikle forretningen, sagde Dorte Nielsen fra Cisco.
Hun understregede, at det var nødvendigt at se på investeringen i et IP-telefoni-system som et projekt, hvor sammensmeltningen mellem pc’en og IP-teknologierne vil forandre hele måden, virksomheden kommunikerer på.
Hun blev bakket op af Lars-Henrik Jensen fra NNIT, der benyttede lejligheden til at give de fremmødte gode råd til, hvordan man griber integrationen af IP-telefoni i virksomhederne an.
- Det handler i høj grad om at få hele organisationen med, når man indfører IP-telefoni, hvis man vil have fuldt udbytte af investeringen. Et af mine råd lyder, at man skal sørge for at få involveret nogen fra organisationen uden for it-afdelingen i integrationsprocessen. De må meget gerne være en smule nørdede og tænde på nye teknologier, så de kan komme med bud på, hvordan applikationer kan effektivisere deres dagligdag, sagde Lars-Henrik Jensen.
Torben Rune, teleanalytiker og direktør for Netplan, var lidt mere konkret og fremhævede som et eksempel, at IP-telefoni-systemerne kan integreres med økonomi- eller kundesystemer fra SAP eller Siebel.
Han pegede også på de gode muligheder for video-konferencer, som IP-telefonisystmer og applikationer i fælleskab åbner op for.
– Det bliver rigtigt interessant, når billeder og lyd integreres i løsninger af høj kvalitet. Det baner vej for store besparelser i virksomheder, der både kan spare flybilletter, en kedelig tur i lufthavnen og generelt blive mere effektive, hvis de i stedet holder deres møder ved hjælp af videokonferencer, sagde han.