Mange måneder undervejs og omgærdet af særdeles meget hemmelighedskræmmeri.
The Venice Project har længe spøgt på diverse blogs og afkroge af internettet som et muligt bud på fremtidens ip-baserede tv.
Men nu er det ikke længere forbeholdt få alfa-testere at afprøve produktet, som Skype og Kazaa-opfinderne Janus Friis og Niklas Zennström står bag.
Fra denne uge går programmet Joost, som er navnet på det omdøbte Venice Project nu i fuldskala-betatest på en måde, som er som kopieret fra Google lancerer sine produkter på.
Alle er betatestere
Nu kan enhver frit ansøge om at blive betatester.
Og Computerworld er med på bølgen og downloadede efter registrering det 10 megabyte store program, som giver adgang til et liv som internetbaseret sofakartoffel foran pc-monitoren.
Den sørger Joost for at transformere til en moderne tv-skærm, med en masse nye funktioner.
Selve installationen er hurtig overstået og efter indtastning af password går det over stok og sten med tv-kanalsurfing via Joost.
Der er tale om en temmelig veldesignet brugergrænseflade, som glimrer ved at være moderne, æstetisk og intuitiv at anvende.
Selve billedkvaliteten virker fin afprøvet via en hjemlig to Mb/s-adslforbindelse.
Og en nyere bærbar med integreret og beskedent grafikkort afleverer uden problemer videoer fra de i øjeblikket omkring tolv tv-kanaler uden ryk eller andre problemer.
Velfungerende programguide
Programguiden i Joost er velfungerende og ligner i første omgang mange af de elektroniske programguider, der er indbygget i moderne harddiskrecordere.
Men et par diskrete valgmuligheder afslører, at der er tale om et temmelig anderledes produkt.
”Most interactive” og ”Staff picks” er valgmuligheder, der dækker over en række interaktive og sociale funktioner, som er indbygget i Joost.
Fjernsynet bliver socialt
Og flere signaler om de nyskabende elementer får brugeren i fuldt omfang, når punktet ”My Venice Menu” bliver aktiveret.
Her er der adgang til at chatte, diskutere de enkelte tv-kanalers indhold, bedømme enkelte programmer og følge med i hele projektets udvikling.
En hurtig surftur gennem de enkelte kanaler afslører endnu ikke de helt store seeroplevelser.
Det er de kommercielle indholdsleverandørers udstillingsvindue: Lidt tegnefilm, noget MTV, flere musikvideoer, en tegnefilmskanal og lidt gods fra Warners arkiver er hovedindtrykket.
Her er det endnu alt for tidligt at vurdere, om indholdet vil kunne tiltrække brugere bredt.
På samme vis er den understøttede interaktivitet i form af chatfunktioner og uddeling af stjerner til programmaterialet endnu ikke anvendt tilstrækkeligt til, at det er muligt at konkludere, om de features vil slå an.
Samlet set tegner Joost til at være et veldesignet bud internetbaseret TV med et indhold, som på mange måder ser ud til at blive særdeles konventionelt.
Krydret med lidt af hvert
Det er så krydret med diverse tidstypiske muligheder for interaktivitet og community-buildingfunktioner, der kan være med til at tilføre værdi til de videoprogrammer der er tilgængelige.
Selve brugergrænsefladen er lækker på samme måde som de mest veldesignede harddiskrecordere.
Brugeren kan timeshifte materialet og spole frem og tilbage. Men det er ikke muligt at gemme en lokal kopi af en udsendelse, hvis man nu er offline og ønsker adspredelse.
Så tilbage er så spørgsmålet om Friis og Zennström med Joost kan gentage succeserne målt i udbredelse fra den kontroversielle fildelingstjenesten Kazaa og den milliardærskabende internettelefonitjeneste Skype.
En succes eller ej?
Svaret forekommer ikke soleklart. Det er tydeligt, at erfaringerne med den besværlige håndtering af ophavsbeskyttet materiale fra Kazaa nu viser sig i Joost.
Brugere kan ikke bidrage med video-indhold og alt materialet er clearet med store kommercielle indholdleverandører. Det er ikke muligt at kopiere det indhold til den lokale harddisk.
De forhold betyder, at Joost-skaberne ikke lægger sig i kølvandet af populære videodelingstjenester som youTube.
Samtidig er det kun begrænset hvor gode søgemulighederne efter indhold er på tværs af de tilbudte Joost-kanaler.
Det peger i retning af, at det kunne blive betydelig sværere at tiltrække brugere til det nye projekt i en grad, så den kritiske masse bliver skabt for, at de indbyggede interaktive muligheder i form af eksempelvis Channel chat og program ratings faktisk tilfører indholdet værdi.
Teknisk og konceptuelt forekommer Joost i sin betaudgave som meget overbevisende.
I praksis bliver det indholdet, der kommer til at afgøre om internet brugere i milliontal vil kaste sig over produktet.
Og indholdet afgøres i modsætning aktuelle konkurrerende adspredelsesprodukter som uTube ikke af brugerne.
Indholdet er styret af store traditionelle medieinteresser, som stadig er uhyre forsigtige med at åbne godteposerne på internettet.
Det kan blive den afgørende akilleshæl for Joost.