Artikel top billede

Brug brokhovederne aktivt i innovationen

Klumme: Brokhovederne er i enhver virksomhed, og de undgår ikke at tiltrække sig en vis form for opmærksomhed. De er altid utilfredse over et eller andet og mener, at der kun er meget lidt, der er, som det skal være.

Mange betragter dem som en pestilens og en byrde for virksomheden.

Men faktum er, at de fleste brokhoveder i virkeligheden kun får lov til at være brokhoveder, fordi de typisk er så pokkers dygtige rent fagligt.

Men hvorfor overhovedet nævne denne gruppe i relation til innovation?

Mange vil nok mene, at det typiske brokhoveds adfærd nærmest modvirker innovation og forandring. Det er givetvis sandt i nogle sammenhænge – men bestemt ikke altid.

Evig søgen efter forbedring

For hvad er innovation? Er det ikke netop en evig søgen efter at gøre ting bedre og anderledes?

Og hvordan ved man, hvad det er, der skal gøres anderledes, hvis man ikke kan sætte fingeren på det, der ikke fungerer i dag?

Og det er så her, brokhoved-innovation kommer ind i billedet.

Brokhoveder er ofte ret gode til at spotte det, der ikke fungerer.

Det er jo netop det, der gør dem til det, de er.

De er på deres egen facon ildsjæle, som blot næres af en anden type brændsel – nemlig det “alle de andre” gør forkert.

Bla bla bla bla

Det helt overordnede problem er, at man som leder oftest når at blive tonedøv, inden man hører essensen af brokkeriet.

Og denne tonedøvhed vil i sidste ende være medvirkende til at hæmme nytænkningen og innovationen.

Som de fleste andre ildsjæle har brokhovedet imidlertid et brændende ønske om at gøre ting på en anden og – i det mindste for dem – bedre måde.

Udfordringen er bare, at de kun sjældent selv er i stand til at formulere selve løsningen.

De leverer altså kun halvdelen af den fulde pakke – nemlig fingeren på det der er galt.

Den anden havdel – løsningsforslagene – skal komme andre steder fra.

De vil ikke have løst problemerne

Denne erkendelse er vigtig, set i lyset af at mange brokhoveder nærmest per refleks vil være imod at få problemet løst, fordi de derved mister noget af den brændsel, der er så vigtig for ildsjæle.

Som leder forventer man typisk, at folk, der rejser problemer, også selv er i stand til at formulere i det mindste et brugbart løsningsforslag.

Men hvad nu hvis de bare ikke kan? Er deres evne til at sætte fingeren på det, der er galt, ikke fortsat noget værd?

Min påstand er, at brokhoveder kan have en meget positiv effekt på innovationen i en virksomhed.

Men det kræver, at man afstemmer forventningerne og inddrager andre kolleger i problemløsningen.

Jeg har et bud på en nem og meget enkel metode, som jeg kalder “P-modellen”.

To medarbejdere med gode lytteevner sættes sammen med et eller flere kendte brokhoveder.

“Lytternes” opgave er at spørge ind til kernen i problemerne – og efterfølgende at formulere de konkrete problemer og formulere mindst ét løsningsforslag.

Sendes videre en gang til

Dette forslag sendes nu til en eller to andre kolleger i organistionen, som på baggrund af et kort møde med “lytterne” efterfølgende har lov til at modificere og ommøblere alle elementer i forslaget – herunder at præsentere et helt nyt.

Det nye og modificerede forslag sendes nu videre som stafet. Hvor mange gange, man ønsker at sende stafetten videre – og til hvem – afhænger dels af udfordringen, dels af kulturen i organisationen.

På et tidspunkt skal det modificerede forslag bare retur til det oprindelige team, som herefter skal præsentere problemet samt det nu sandsynligvis ret modificerede løsningsforslag til ledelsen – gerne sammen med det oprindelige brokhoved.

Hvorfor kalder jeg det så P-modellen?

Ligner et P

Jo, tænk på et P.

Problemet identificeres af brokhovedet i den nederste ende af den lodrette pind.

Herefter udarbejdes et løsningsforslag som sendes i cirkulation – buen på vores P.

Fordelen ved modellen er, at man bevidst arbejder på at sende løsningsforslag – og ikke brok – i cirkulation.

Forestiller man sig modellen som en jernbane i stedet, så hører brok til på sidesporet, mens løsningsforslag og positiv innovation kører på hovedstrækningen.

Organisationer, der kan håndtere brok, har også en vigtig kilde til at fremme innovation

Kenny Munck er innovationsdirektør i EDB Gruppen.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere