Med 13 millioner kroner i hånden skal et forsknings-projekt afdække mulighederne i læringsspil i folkeskolerne. Målet er at finde ud af, hvordan skole-elever kan lære bedre via computerspil.
Pengene kommer fra en komite under Forsknings- og Innovationsstyrelsen.
- Projektet går ud på at undersøge barrierer og muligheder for at gøre læringsspil til en større del af de unges skoledag, siger fuldmægtig Jesper Rasch fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen, som sidder i styrelsens sekretariat.
Partnerne i projektet består af IT-Universitetet, Syddansk Universitet, Danmarks Pædagogiske Universitet samt fra erhvervslivet: Dansk e-Learning Center, Tricon Electronics, Kompan Group og Serious Games Interactive.
Projektet vil blive udført på Danmarks Pædagogiske Universitet under ledelse af professor Birgitte Holm Sørensen, og det strækker sig frem til 2010.
Eleverne skal til Israel
Serious Games Interactive skal levere spillet til projektet.
Og spilfirmaet arbejder i disse dage på at finpudse et Israel-Palæstina spil til gymnasie- og ældre folkeskole-elever, hvor eleverne igennem spillets 3-D verden skal diskutere de to landes indbyrdes forhold og dilemmaer.
Spillet går ud på, at man kommer til Israel som journalist og igennem samtaler med de lokale indbyggere udvælger historier til en avis, som man vælger ved spillets begyndelse.
Såfremt projektet bliver en succes og kan påvise, at eleverne bliver mere motiveret for undervisningen og lærer mere effektivt, så håber Serious Games på at kunne lancere spillet internationalt.