Løfter fra Microsoft om gratis CMS-software får ikke den danske CMS-producent Tangora Software til at ryste i bukserne.
- Tangora oplever kun et yderst begrænset pres fra Microsoft og open source, fordi etableringen af løsninger på disse platforme er langt mere tidskrævende, lyder det fra Tangoras markedsdirektør, Klaus Kortbæk.
Content management-systemer (CMS) gør det muligt at publicere indhold på internettet eller virksomhedens intra- eller extranet.
En blodig fremtid
Sidste efterår kunne Computerworld Onlines brugere læse, at mange leverandører af CMS-systemerne blev spået barske tider.
Årsagen til de barske tider er, at blandt andet Microsoft vil begynde at forære et grundlæggende CMS-system væk.
- Tendensen er, at de grundlæggende CMS-systemer fremover foræres væk, og kunderne så køber de branchemoduler, de har brug for, har Lars Pedersen, partner og teknologichef, BNP Consulting, tidligere fortalt Computerworld.
Årlig CMS-analyse
Konsulenthuset BNP offentliggør hvert år en analyse af markedet for CMS- og portalprodukter.
Herhjemme var der allerede sidste år mere end 130 leverandører af CMS-systemer.
Anskaffelsen af disse systemer er ofte en større investering, men open source-baserede CMS-løsninger tvinger priserne nedad, og oven i kommer så Microsofts løfter om gratis CMS.
Tangora, der i sit seneste årsregnskab viser et overskud på en million kroner ud af en omsætning på 9,1 million, budgetterer med fortsat vækst og fem nye medarbejdere i år.