Mange europæiske teleselskaber har travlt med at opruste indenfor nye aktiviteter, såsom medieproduktion og it-tjenester.
De håber på den måde at nedbringe afhængigheden af deres kerneforretning på teleområdet – hvor priserne er faldende, mens konkurrencen øges – og få adgang til mere lønsomme forretningsområder.
Men ifølge en ny rapport fra analysetjenesten Gartner skal selskaberne ikke regne med, at en sådan strategi automatisk vil ændre på den langsigtede tendens til stagnation.
Skuffende vækst
Telebranchens gyldne år er ovre, vurderer Gartner.
- Historisk set har operatørerne skaffet sig en høj vækst i omsætningen fra bredbånd og mobile tjenester, men de står nu overfor udsigten til et hurtigt fald i omsætningsvæksten, skriver Gartner.
I 2010 vil den årlige vækstrate på traditionelle teletjenester være helt nede på bare 1,7 procent, vurderer analysebureauet.
Fejlslagne eksperimenter
Disse triste udsigter har fået mange selskaber til at prøve sig frem med nye aktiviteter på it- og medieområdet. Men i mere end halvdelen af tilfældene vil eksperimenterne slå fejl, mener Gartner.
- Synergierne mellem de forskellige forretningsmodeller og markeder er meget begrænsede, siger Gartner analytikeren Martin Gutberlet.
Ingen garantier
– Denne form for diversificering indebærer en høj risiko for at man taber fokus på dagens prioriteringer i kerneforretningen, for eksempel kundetilfredshed og omkostningsreduktioner, uden at der er garanti for øget omsætningsvækst på lang sigt, siger Martin Gutberlet.
I stedet for at kaste sig ud i store og risikable investeringer på nye felter vil mange teleselskaber med fordel kunne koncentrere sig om at effektivisere driften af deres eksisterende forretningsområder, mener Gartner.