Miljøforkæmperne fra Greenpeace har endnu engang aktioneret mod elektronikproducenten Apple, som organisationen beskylder for at være industriens største miljøsvin.
Denne gang har aktionen været henlagt til Los Angeles.
Den bestod af et lysshow, der med grøn farve oplyste Apple-butikkens store logo, mens aktivister delte informationspapirer ud til de forbipasserende.
For mindre end en måned siden stod Greenpeace bag en lignende aktion mod den 6.000 kvadratmeter store Apple Store i New York.
Aktionen del af lang kampagne
Aktionen kommer som en del af den GreenMyApple-kampagne, som Greenpeace siden September har brugt til at skabe opmærksomhed omkring iPod-producentens miljøhensyn, der ifølge organisationen er stærkt kritisable.
6. december kårede Greenpeace Apple til jordklodens største pc-miljøsvin, fordi virksomheden ikke levede op til de miljøkrav, organisationen mener, man kan forvente af en virksomhed af Apples størrelse.
Apple bliver især kritiseret for brugen af giftige kemikalier og en manglende global genbrugsstrategi.
Apple alligevel miljøvenlig?
For kort tid siden kunne den amerikanske miljø-myndighed, U.S. Environmental Protection Agency, ellers stemple Apple som en af de mest grønne it-producenter på markedet.
Virksomheden bærbare MacBook-computer får endda æren af at kunne kalde sig industriens mest miljøvenlige computer.
Det ændrer dog ikke Greenpeaces holdning til Apple, fortæller Jacob Hartmann, der er civilingeniør i organisationens nordiske afdeling.
- Det er et spørgsmål om det niveau, man går efter. Hvis niveauet er nede i gulvhøjde, kan Apple score godt der, men hvis man løfter kravene til øjenhøjde, så falder Apple altså igennem, siger han.
EPA vurderer blandt andet ikke virksomhederne for deres planer for at udfase brugen af PVC og bromerede flammehæmmere.
Ny aktion i aften
I aften holder Apple-boss og grundlægger Steve Jobs åbningstalen ved den halvårlige MacWorld-event.
Han forventes at præsentere flere nye produkter, herunder den stærkt hypede Apple-telefon, der igennem flere år har været det hotteste produkt på rygtebørsen.
Greenpeace var til stede under MacWorld for et halvt år siden, men blev smidt ud af messelokalerne efter flere udstillere angiveligt havde klaget over organisationens opførsel.
Ifølge en pressemeddelse fra Greenpeace vil organisationen endnu en gang bruge messen som anledning til en aktion.
Miljøorganisationen vil nemlig udgive en video med en alternativ version af Jobs' hovedtale.
- Vi forsøger med en gang humor at kapre Apples kommunikation, ved at få Steve Jobs til at sige ting, som vi synes, han bør sige dem, fortæller Jacob Hartmann.
I videoen, der er klippet sammen af tidligere keynotes, vil Steve Jobs blandt andet sige, at:
- Vi vil give kunderne, hvad de vil have - og hvis de vil have et grønnere Apple, så er det det, vi giver dem.