Las Vegas: Det kræver næsten 2,5 meter i bredden at få LG's nye 100 tommer LCD HDTV (High Definition TeleVision) på plads i reolen.
Til gengæld er det næsten umuligt at få plads foran det på selskabets stand under CES eller Consumer Electronic Show, der finder sted i Las Vegas frem til torsdag.
Efter år i en gråzone, hvor fjernsynets rolle ofte har været til diskussion i en internettid, er status efter 2006, at husalteret er tilbage i stadig større størrelser og HD.
Sort af mennesker
Der er konstant sort af mennesker foran LGs enorme nye husalter.
Og samtidig er det hidtil største LCD-format koblet sammen med LG's verdenspremiere på en kombineret Blu-ray Disc og HD DVD-spiller.
Smid en netforbunden spilkonsol eller en mediecenter-enhed oven i og husalteret er perfekt.
Giganternes kamp
Krigen om dagligstuen har de amerikanske medier allerede døbt "giganternes kamp" om at udstyre forbrugerne med fjernsyn, medieafspiller, spilkonsoller og netværk.
Og der er nok at kriges om, for alene det amerikanske marked for forbrugerelektronik nåede i 2006 op på 831 milliarder kroner.
I Danmark blev der ifølge de seneste tal fra Brancheforeningen for Forbrugerelektronik solgt for 8,2 milliarder kroner af den slags udstyr til hjemmet sidste år.
Men kampen om dagligstuen cementerer også forbrugernes rolle som drivkraften bag teknologiudvikling i fremtiden.
Juha Christensen har været med til at udvikle både Symbian-styresystemet til mobiltelefoner og Microsofts mobilplatform.
I 2004 grundlagde han selskabet Senopia i San Francisco, der arbejder med mikrosegmentering på mobilområdet, og han ser det heller ikke som et tilfælde, at it-branchens fokus på forbrugerteknologien kommer netop nu.
- Erhvervssegmentet bliver stadig mindre i omsætning. Du kan ikke sælge flere traditionelle applikations-pakker.
Men forbrugerne har stadig flere penge mellem hænderne både i de rige og fattige lande, siger han.
- Microsoft investerer meget i forbrugerprodukter lige nu, fordi erhvervssegmentet ikke vokser på samme måde.
Juha Christensen har researchet grundigt på emnet luksusprodukter.
Han mener, at forbruger-teknologien bevæger sig i samme retning, der betyder mange flere produkter til forskellige segmenter.
Men hvor Juha Christensen mener, at det er et problem for de store it-virksomheder at håndtere, så har Patrick Lelorieux det modsatte synspunkt. Han er vice president for sales i Europa for Cisco-ejede Linksys, der udvikler og producerer netværksudstyr til forbrugermarkedet.
Det bliver aldrig en simpel opgave
Selskabet fik et markant løft, da Microsoft gjorde trådløs netværk til standard i Windows og dermed skabte et kæmpe behov. Siden blev Linksys købt af Cisco, som også siden har købt danske Kiss og gjort det til en del af Linksys.
- Det er helt afgørende, at vi er en del af et stort teknologitungt selskab for at få succes med de mange komplicerede produkter, som også skal være nemme at bruge og installere, siger Patrick Lelorieux.
Hen peger på, at Linksys på CES blandt andet præsenterer en router designet til spillere, der har helt specielle behov for hastighed og svartider i netværket, når de spiller online spil,
Ifølge Patrick Lelorieux bliver det aldrig en simpel opgave skabe det netværk i hjemmet, der forbinder de mange teknologi-enheder.
Derfor venter han i løbet af det næste år at se en ny type systemintegratorer med fokus på private løsninger.
Linksys præsenterer blandt en prototype på en ny brugergrænseflade i mediecenter-produkter. Det drejer sig om en ny type fjernbetjening i form af en rund mus, der reagerer på håndleddets bevægelser og ved hjælp at to knapper.
- Med denne mus og applikationen, der hører til, kan du altså fra dit nye fladskærms-tv få adgang til alt i dit hjemmenetværk. Den slags løsninger er ikke et traditionelt detailhandelsprodukt, men skal sælges af servicefirmaer, siger Patrick Lelorieux.
Trækker fulde huse
Tilbage i den centrale messehal i Las Vegas Convention Center strømmer folk ikke bare til LG men også Samsung, Philips, Sony og Microsoft trækker fulde huse.
De første har skærme i alle størrelser og mediespiller, mens der især er kø foran spilkonsollerne hos Sony og Microsoft.
Et nyt slag i kampen om dagligstuen kan begynde.
I en hotelsuite et stykke fra messehallen kan man se et af våbnene. Øverste chef for skærmproducenten ViewSonics europæiske aktiviteter viser frem.
- Det er en prototype, men alligevel. Det er et fjernsyn med en iPod-dock. Vi lancerede de første pc-skærme fra 19 tommer og opefter med iPod-dock kaldet Viewdock i december, og i dag vi lanceret en projekt med iPod-dock, fortæller Jan Jensen.