“Alle har ret til et fedt køkken”, lyder det i tv-reklamer for Kvik, der hellere end gerne vil udstyre din lejlighed eller dit parcelhus med et køkkenalrum i en IKEA-lignende off white finish - hvis man skal tro billederne på køkkenproducentens hjemmeside.
Og konkurrenten HTH lover, at ”du får det lidt bedre hos HTH”.
Ikke så nemt
Alt sammen vældig fint. Til gengæld har forbrugerne det ikke særligt nemt på HTH’s hjemmeside, hvis de skulle driste sig til klikke efter, hvor lang garanti der er på det dyre køkken.
Heller ikke Kviks kunder har det for nemt med at finde garantien, viser en gennemgang af de to køkkenproducenters hjemmesider foretaget af analyseinstituttet Userneeds for Computerworld.
– Begge hjemmesider har problemer med at vise både garantier og priser på deres produkter, men det er helt katastrofalt for HTH, siger Tine Posselt, analyseleder i Userneeds.
Ifølge hende bærer begge hjemmesider præg af, at virksomhederne bagved synes at have glemt, hvad formålet med et website er.
Helt væk
Ifølge gennemgangen af siden kunne 89 procent af de knap 500 adspurgte danskere ikke finde svaret på garantien på HTH’s hjemmeside.
Og hele 94 procent fandt det vanskeligt at løse denne opgave.
– Den skulle laves helt om. Den er vanskelig at navigere på. Der er ingen søgefunktion. Alt i alt er det en meget dårlig hjemmeside, som kun skaber irritation, selv for mig, som bruger minimum seks timer dagligt på diverse hjemmesider, udtaler en af de adspurgte testpersoner.
En anden – lidt mindre irriteret adspurgt skriver:
– Den ser pæn ud men er meget tung at bruge. Begge udsagn rammer meget pænt problemerne for de to producenter, mener Tine Posselt, der selv pointerer, at siderne mere synes beregnet på at understøtte varemærkerne end at levere brugbare informationer til kunderne.
– Det er lige før, at kunderne har mere ud at bestille et gammeldags katalog yil at bladre i, siger Tine Posselt.
Kan tegne eget køkken
Hun roser dog, at begge sites givermulighed for at kunderne kan tegne deres eget køkken.
Og nok står Kvik sig bedre i en sammenligning på at finde garantien på de to producenters varer, men mere end halvdelen af de adspurgte havde lidt eller meget vanskeligt ved at løse den samme opgave på Kviks hjemmeside.
Men problemet stikker endnu dybere end blot en enkelt fejl.
I det hele taget klarer HTH sig dårligere end konkurrenten Kvik i en sammenligning af de to websites.
På alle parametre gør Kviks hjemmeside sig bedre over for brugerne.
Særligt er det langt nemmere for brugerne at navigere rundt på hjemmesiden end på konkurrentens, HTH, der er alt andet end kvik at bruge.
Men Kvik kan også forbedre sig, mener de adspurgte testpersoner.
En af de adspurgte peger på et irritationsmoment ved – … at jeg ikke kunne finde pris på et basic højskab med fire skuffer.
Tilbud i butikken
Til den kritik siger Kviks internationale marketingschef, Søren Als:
– Det vil aldrig blive enkelt, at sætte sig ned og finde en pris, for der er så mange ting, der skal tages højde for. Vi tror mere på, at siden skal inspirere, og så tror vi på, at vi skal sende dem ned i butikken, hvor de kan få et præcist tilbud. Du vil jo ikke vide, at dit nye køkken kommer til at koste 55.817,60. Det er at se, om det er en af de butikker, som du ønsker at aflægge et besøg, og det er grundlæggende det, som den skal leve op til, siger han.
På trods af at Kvik kan trække sig sejrrigt ud af opgøret om det bedste websted af de to, så ser Søren Als alligevel flere punkter, hvor kvik.dk kan blive bedre.
En samlet positiv vurdering på 79 procent mener han da også, kan blive højere.
Satser på flotte fotos
Derfor relancerer Kvik sin hjemmeside 1. februar. Brugerne skal dog stadig ikke regne med at kunne finde priser på højskabe på hjemmesiden.
I stedet vil den nye hjemmeside byde på mere inspiration til køkkenbyggeriet, og den vil i højere grad henvende sig til kvinder, som Søren Als beskriver som sidens målgruppe.
– På den nye side satser vi på flotte fotos og enkel navigation. Vi har fået taget nogle ekstremt smukke billeder, som gør, at man i høj grad køber ind efter et look. Du kan se, om det her er et sted, du har lyst til at bo, forklarer Kviks internationale marketingdirektør, Søren Als, om den kommende relancering.
Computerworld ville gerne have spurgt HTH om virksomhedens mening om brugerundersøgelsen, men det var ikke muligt at få en kommentar fra marketingchef Carl Kristian Birk inden redaktionens deadline, da han var på forretningsrejse i Shanghai.