Kronik: De danske pc-integratører kommer til at lide en krank skæbne, så fremt de ikke sadler om i tide.
Løbet er næsten kørt med blandt andre Zepto Computers som en markant og glædelig undtagelse.
I fremtiden kan man ikke tjene penge på at bygge standard pc’er i Danmark medmindre man kæder disse sammen med værdiskabende services.
Stigende prisfokus i markedet og effektive globale brands har efterhånden begrænset den lokale integration til et minimum.
Der skal være plads til flere
I Danmark har vi heldigvis et par markante undtagelser i form af Zepto Computers, der på kort tid har fået tilstrækkelig volumen.
Hertil kommer et par pc-integratører, der netop fokuserer på erhvervskunder og added-value i form af værdiskabende services.
Men der vil være plads til langt flere på et stort set uopdyrket marked.
I Intel så vi gerne, at der var endnu flere lokale pc-integratører, der havde succes og skabte ekstra værdi for vores fælles kunder.
En platform er ikke bare en CPU, der har fået følgeskab af et motherboard og er pakket pænt ind. En platform er både teknologien inden i boksen, såvel som det er hele øko-systemet rundt om den.
Platformsstrategi
For cirka tre år siden begyndte Intel for alvor at tænke i platformsstrategi.
Startskuddet var lanceringen af Centrino, næste skridt var lanceringen Viiv og nu vPro – en ny platform til kontor-pc’er.
Der er dog mange – ikke mindst hos kanalen – der mener, at en platform blot handler om at tænke motherboard-teknologi ind og pakke det hele som et brand.
Det kunne ikke være mere forkert, og misforståelsen kan blive dyr for kanalen.
Hvis ikke den danske it-kanal forstår at tage denne tankegang til sig, går den glip af de seneste 10 års bedste mulighed for at skabe sig et potentielt meget stort marked.
Platformstankegangen er brugerorienteret og ikke teknologiorienteret – i hvert fald i første omgang.
Ikke særligt interessant
Hvis man kun tænker teknologiorienteret, så er vi tilbage ved boksen med et motherboard og en CPU. Uanset hvor meget man skruer på den konstellation, så bliver det aldrig særligt interessant for brugeren.
Vi havde aldrig kunnet skabe en succes som Centrino, hvis ikke vi havde taget hovedet ud af boksen og set på helheden – ikke kun hele den bærbare, men også den verden, som den fungerer i.
Hovedet nede i boksen
Desværre oplever jeg, at kanalen, både i dens tilgang og i dens markedsføring, stadig har hovedet i boksen.
Der tænkes simpelthen ikke kreativt nok i de muligheder, som platformstankegangen giver i form af at kunne udvikle nye produkter hurtigere og billigere og at kunne tilbyde kunderne services, der skaber loyalitet og oplevelser, der får dem til at vende tilbage.
Der er måske en eller to herhjemme, der begynder at se mulighederne.
Og det er utroligt synd, for de mindre producenter har en unik chance for at omstille sig meget hurtigere end de store spillere, men de er på vej og når de først for alvor tager fat i konceptet, er det måske for sent at have skabt sig det rum, der kan være en kilde til en meget stor forøgelse af omsætningen.
Skal blot samles
Pointen er, at indholdet i boksen blot skal samles, men ved at bruge de muligheder der ligger i platformstankegangen og tilføje den fleksibilitet som mindre og lokale producenter har i forhold til de store, findes der et hav af muligheder for at skabe nye services og forretningsmodeller til fælles glæde for kunder, pc-integratør og Intel.
Ændrer de lokale integratører ikke strategi i 2007, forudser jeg, at den lokale pc-integration bliver væsentligt mindre i 2008 end i 2006.