God, men forvirrende.
De to ord går igen, når danskerne skal vurdere denne uges ene duellant.
Byggemarkedet Harald Nyborg vinder ganske vist den tunge kategori for bedste navigation, men må alligevel se sig slået på stregen af rivalen Silvan, der ifølge danskerne er væsentligt kønnere at se på.
Det viser en analyse, som analyseinstituttet Userneeds har foretaget for Computerworld.
Flere end 500 danskere har på baggrund af fire praktiske opgaver vurderet de to byggemarkeders færden på internettet.
Mere moderne look
– Man vinder meget ved at have en pæn hjemmeside, og der kan man sige, at Silvan har ramt et mere moderne look. Harald Nyborg har en masse billeder og priser på forsiden, og siden er lidt som et katalog og ikke så meget som en webside, siger Tine Posselt, der er analyseleder hos Userneeds.
Harald-nyborg.dk er ganske vist meget ældre end Silvans site, men det er ikke nødvendigvis forklaringen på det – ifølge danskerne – uddaterede design.
Ifølge it-supporter i Harald Nyborg, Bjarne Pedersen, er man nemlig bevidst gået efter at efterligne de papirkataloger, der dumper ind ad døren med jævne mellemrum, da hjemmesiden i sin nuværende udformning blev designet i 2003.
– Det er med vilje, det ligner kataloget. Det skal være sådan, at når folk kommer herind, så kan de genkende noget af det, siger han.
Bevidst eller ej er designet på Harald Nyborgs site det springende punkt, der ender med at tildele sejren til Silvan.
– Siden skal se enklere ud i designet, så man ikke får flimmer for øjnene og hovedpine ved allerførste øjekast. De oplysninger, man skal bruge, ligger på siden, og man kan let se vareudvalget, men det drukner i et afskyeligt design, skriver en af de danskere, der har testet hjemmesiden, i sin besvarelse.
Overvejer omfanget
Hos Harald Nyborg er overvejelserne om et redesign i gang, men fordi brugerne generelt er så godt tilfredse, som tilfældet er, går diskussionen for tiden på, hvor meget af siden, man rent faktisk skal ændre på, fortæller Bjarne Pedersen.
Silvan har netop relanceret sin hjemmeside i oktober måned, og derfor glæder det webmaster Flemming Jessen, at sitet generelt bliver vurderet højt af brugerne.
Redesignet er resultatet af en brugerundersøgelse, som byggemarkedet foretog i december sidste år, og ifølge Flemming Jessen, bekræfter de nye resultater, at virksomheden har ramt rigtigt.
– Der er nogle væsentlige områder, der er blevet forbedret, og det er jeg godt tilfreds med. De ting som vi basalt set ville have på plads, har vi absolut fået på plads, og de her tal synes jeg godt, vi kan være bekendt, siger han.
Selv kalder han det nye site for et basissite, der endnu ikke er fuldt udbygget.
Med tiden vil en masse ny funktionalitet finde vej til de danske gør-det-selv-folk, der skulle vælge at lægge deres vej forbi silvan.dk, og de kan glæde sig til blandt andet et videotek med gør det selv-projekter, fortæller Flemming Jessen.
Først og fremmest gælder det dog at få lagt priser og produkter ind på hjemmesiden.
Får jævnligt klø af brugerne
– Vi ved, at det er et meget kraftigt ønske fra vores brugere, og vi har fået en masse klø for ikke have det. I dag er det mest inspiration og vejledninger til gør det selv-projekter, man kan finde på vores hjemmeside, men det vil ændre sig, siger han.
På trods af det forvirrende design, er der også gode nyheder for Harald Nyborg.
Analyseleder Tine Posselt roser virksomheden for at have en god forståelse for, hvad det vil sige at drive virksomhed på nettet i 2006.
Muligheden for ikke bare at se varerne på nettet, men også at købe dem, rammer hovedet på sømmet.
Og selvom byggemarkedernes varer langt hen ad vejen er til en målgruppe, der godt kan lide at se og røre ved tingene, er der ingen grund til at holde sig tilbage, mener hun.
– Hvis der er gode billeder på hjemmesiden, så man kan se produktet fra lidt forskellige vinkler, og der er faktuelle oplysninger om eksempelvis træsorten og hvordan det er behandlet, er det faktisk ikke noget, det hindrer brugerne i at købe det online, siger hun.
Har arbejdet for sagen
Harald Nyborgs er ikke kommet sovende til sin succes med nethandel.
Virksomheden har i flere år arbejdet med nethandel, der udsprang som en naturlig forlængelse af det postordresalg, der tidligere var hjørnestenen i virksomheden.
– Selve netsiderne er 10 år gamle, og allerede dengang viste det sig, at der var et behov for nethandel. Selv dengang havde vi rimelig gang i salget på internettet, siger Bjarne Pedersen.
I dag kan man købe flere end 9.000 af virksomhedens produkter online, eller finde dem i et af de 21 Harald Nyborg-byggemarkeder i Danmark og 11 i Sverige.
Silvan.dk tilbyder i dag ikke sine kunder at købe varer online, men Flemming Jessen forsikrer, at de tanker er gjort, og en egentlig webbutik er en naturlig forlængelse af det projekt, som Silvan pt er i gang med, for få produkter og priser på nettet.