Skriv din businessplan og brænd den

Klumme: Når en plan er skrevet, er den sådan set værdiløs eller direkte farlig for forretningen.

En vigtig opgave, når man skal planlægge og positionere sin e-butik, er at lave en god businessplan.

Det er der for så vidt ikke noget revolutionerende i, da det står på side ét i alle “Sådan starter du din egen virksomhed”-bøger.

En businessplan er basalt set en huskeliste, noget nær den man i sin tid lavede, når man skulle på lejrskole. Der satte man bare kryds ved, om man havde husket lommelygte, sovepose, tandbørste med mere.

Den største forskel er egentlig, at du skal sørge for brænde din businessplan af, når du har lavet den.

Hvad skal planen bruges til?

Hvorfor skal du så overhovedet lave den, vil du spørge?

Selve businessplanen er vigtig at lave, fordi man får tænkt over alle tingene. Man får tænkt over sin målgruppe. Man får tænkt over, hvad er det for nogle produkter, man vil sælge, til hvem og hvorfor, og alle de ting som i realiteten er væsentlige. Så man får tænkt det hele igennem.

Dertil er banker og den slags “væsner” også interesserede i at se businessplanen. De forstår den sikkert ikke, men så har de noget at putte ned i deres mapper, og den slags gør banksælgere glade og trygge.

Måske finder man under hele planlægningsfasen ud af, at det er en dybt godnat-ide, man har fået, eller også finder man måske ud af, at ideen holder rigtig godt med nogle få ændringer.

Smid planen ud

Når man har skrevet businessplanen, kan man dele og diskutere den med andre, og man har en bedre grundforståelse for, hvad det er, man gerne vil opnå.

Når man så har gjort dét, gælder det om at smide den ud, eller i hvert fald gemme den langt væk, fordi en businessplan er kun interessant i den fase, hvor man laver selve planen.

Når planen er skrevet, er den sådan set værdiløs eller direkte farlig for forretningen, for man forfølger et “moving target”. Som ordet siger, bevæger det sig hele tiden. Det er med andre ord umuligt at lægge en plan efter et bestemt mål, da det mål ændrer sig konstant.

Nye tider

Du har sikkert hørt, at “rigtige” virksomheder laver tre-, fem- eller ti-årsplaner, og at de følger dem nidkært. Det er der sikkert også nogle, der gør – det var i hvert tilfælde på mode indtil for nogle år siden.

Det var dengang, alting gik lidt langsommere, og man lettere kunne spå om fremtiden.

I dag er tingene anderledes. Nye konkurrenter skyder op som paddehatte, der kommer tonsvis af nye konkurrerende produkter, der kommer nye teknologier, nye markeder vil åbne sig, og andre vil lukke.

Med andre ord vil udefra kommende omstændigheder med jævne mellemrum tvinge dig til at gentænke din forretningsstrategi, og de der kan det, er dem, der vinder.

Da de fleste e-butikker er mindre butikker, er en af de muligheder, man har, i forhold til de store butikker, at bevæge sig lynende hurtigt på markedet. Og ikke at gøre som de store butikker, nemlig at forfølge deres businessplaner, som de skal diskutere med deres direktion eller bestyrelse, hver gang de skal ændre retning på en eller anden måde.

Det er nogle af de muligheder, du har selv for at udkonkurrere de større forretninger. Det er, at du har den bevægelighed, som man kun har, hvis man kan fravige sin businessplan så meget, man har lyst til. Så lav den. Nyd processen. Bliv klogere. Og brænd den!

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter af bogen www.e-pusher.dk om effektiv e-handel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere