Søgemaskiner kan være risikable

En undersøgelse fra McAfee viser, at 3-8 procent af søgemaskinernes resultater er links til websider, der indeholder spyware eller adware.

Når man søger efter information på internettet, vil tre procent af resultaterne fra søgemaskinerne føre til websider med et tvivlsomt indhold. Er der tale om sponserede søgeresultater, er omfanget af de tvivlsomme websider helt oppe på otte procent. Det fremgår af en undersøgelse fra McAfee.

Sikkerhedsfirmaet McAfee har gennemført undersøgelsen via dets tjeneste Siteadvisor og har foretaget testsøgninger efter 2.500 nøgleord. Resultaterne blev herefter undersøgt for, om de førte til websider, der prøver at installere spyware, adware eller andet uønsket software.

Undersøgelsen viser, at tjenesten AOL’s søgemaskine kom ud med færrest usikre resultater (3,6 procent), mens Yahoo leverede flest tvivlsomme søgeresultater til brugerne (5,1 procent).

Et sponseret søgeresultat er en annonce, der passer til det emne, brugeren har søgt efter. På baggrund af, at omfanget af tvivlsomme websider er væsentligt større på de sponserede resultater end på de ikke-sponserede, konkluderer McAfee, at søgemaskinerne tjener gode penge på at tage mod annoncer fra tvivlsomme websteder.

McAfee anslår, at søgemaskinernes samlede, årlige fortjeneste fra annoncører, som henviser til tvivlsomt indhold, løber op i mere end 7 milliarder kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere