Når man søger efter information på internettet, vil tre procent af resultaterne fra søgemaskinerne føre til websider med et tvivlsomt indhold. Er der tale om sponserede søgeresultater, er omfanget af de tvivlsomme websider helt oppe på otte procent. Det fremgår af en undersøgelse fra McAfee.
Sikkerhedsfirmaet McAfee har gennemført undersøgelsen via dets tjeneste Siteadvisor og har foretaget testsøgninger efter 2.500 nøgleord. Resultaterne blev herefter undersøgt for, om de førte til websider, der prøver at installere spyware, adware eller andet uønsket software.
Undersøgelsen viser, at tjenesten AOL’s søgemaskine kom ud med færrest usikre resultater (3,6 procent), mens Yahoo leverede flest tvivlsomme søgeresultater til brugerne (5,1 procent).
Et sponseret søgeresultat er en annonce, der passer til det emne, brugeren har søgt efter. På baggrund af, at omfanget af tvivlsomme websider er væsentligt større på de sponserede resultater end på de ikke-sponserede, konkluderer McAfee, at søgemaskinerne tjener gode penge på at tage mod annoncer fra tvivlsomme websteder.
McAfee anslår, at søgemaskinernes samlede, årlige fortjeneste fra annoncører, som henviser til tvivlsomt indhold, løber op i mere end 7 milliarder kroner.