Der er ikke meget at råbe Yahoo for

Internetgiganten Yahoo har haft et forfærdeligt år. Selskabet har stadig mere end 3 milliarder sidevisninger og driver flere smarte Web 2.0 tjenester, men nettets medievirkelighed har overhalet den digitale olding.

ComputerViews: Det bedste man kan sige om 2006 - set med den amerikanske internetgigant Yahoos øjne – er nok, at året nu snart er forbi.

Vigende markedsandele, strategisk zigzag, en aktiekurs under konstant pres.

Kort sagt et vaskeægte annus horribilis for Yahoo, der ellers indtil for nylig blev citeret vidt og bredt som indbegrebet af et visionært internetselskab.

Markedet vokser

Yahoos krise er så meget mere slående, fordi den udspiller sig på et tidspunkt, hvor markedet for online-annoncering fortsat er i rivende udvikling – og hvor konkurrerende selskaber klarer sig aldeles glimrende.

Det gælder for eksempel ærkerivalen Google. Mens Yahoos aktie i år er faldet med godt 30 procent, har Google-aktien – trods lejlighedsvis søgang på markedet – taget knap 20 procent på.

Der er altså tydeligvis noget helt galt hos Yahoo. Men hvad? Ja, et muligt bud lyder, at forretningsmodellen hos det amerikanske internetselskab i løbet af de seneste par år er blevet overhalet ikke bare en, men to gange.

Blev overhalet

Først måtte man se sig passeret af Google, der med en overlegen søgeteknologi og innovative modeller for online-reklame omdefinerede annoncemarkedet på internettet.

Så kom den nye flok af sociale netværksmedier – med sites som MySpace, Facebook og YouTube – drønende i overhalingsbanen - og fik igen Yahoo til at se gammeldags og ufiks ud.

Onde tunger har ikke været sene til at påpege, at Yahoo – som knap nok er fyldt 12 år – begynder at ligne nettets olding. Det ville dog være letsindigt bare sådan at afskrive den gamle.

For Yahoo har utvivlsomt sine problemer, men selskabet har altså stadig omkring 3,4 milliarder sidevisninger. Dagligt, vel at mærke.

Uforudsigeligt marked

Det er heller ikke, fordi Yahoo har forsømt udviklingen af Web 2.0 tjenester. Faktisk ejer selskabet et af internettets mest populære video-sharing sites, Flickr (købt i 2005), og driver også den succesfulde netværkstjeneste Yahoo Answers, der har over 12 millioner unikke besøgende om måneden.

Yahoos problemer illustrerer måske først og fremmest, hvor hurtigt medievirkeligheden på internettet forandrer sig, og hvor svært det er at forudsige, hvilke selskaber og platforme, der bliver vinderne i en stadig mere kompleks og sofistikeret online-verden.

Yahoos forvandling fra spydspids til bagtrop er en historie som de selskaber, der i dag er med til at flytte grænserne på nettet – fra Googles YouTube til Linden Labs’ Second Life - gør klogt i at lægge sig på sinde.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere