Kulørte ugeblade blegner på nettet

Duellen: Hverken Billed-Bladet eller Se og Hørs hjemmeside formår at drage fordel af internettets muligheder. Billed-Bladet vinder dog denne uges duel med mere over­skuelighed på websitet.

– De to medier går glip af et kæmpepotentiale, når de ikke udnytter deres tilstedeværelse på nettet bedre, end det er tilfældet. Sådan lyder vurderingen fra Henrik Vincentz, brugervenlighedsekspert og direktør i firmaet Userneeds, efter at have kigget nærmere på webstederne hos Billed-Bladet og Se & Hør.

Når de to kulørte blade sætter strøm på dele af deres papirindhold går det ifølge Henrik Vincentz galt på flere måder.

For Billed-Bladet, som scorer bedst i den sammenlignende dyst, drejer det sig især om den manglende udnyttelse af nettets muligheder for at bringe billedmateriale.

– Billed-Bladet forstår overhovedet ikke det medie, det har med at gøre. Redaktionen må lære at binde papir og netudgaver sammen og dermed trække læsere begge veje, vurderer Henrik Vincentz.

Han peger på, at muligheden for at kunne udskrive de små tekster og de vilkårlige billeder er fuldstændigt overkill.

- De tilfældige og få fotos, der er samlet i et “billedarkiv” er en elendig udnyttelse af de store mængder billedmateriale som bladet utvivlsomt råder over. Billed-Bladet udnytter dermed ikke det kæmpepotentiale, der ligger her, siger Henrik Vincentz.

Se og Hør dobbelt så stor

Se og Hør, som med godt 70.000 ugentlige besøgende er næsten dobbelt så stor på nettet som det royale ugeblad, kæmper med uoverskueligheden.

Et spraglet design med masser af bling-bling gør brugeroplevelsen til en blandet fornøjelse.

– Se og Hør forsøger at ramme bredere med bare bryster, sladder og tekster i skridthøjde. Men der er alt for mange navigationselementer, og det gør sitet temmelig uoverskueligt, konstaterer Henrik Vincentz.

Brugervenlighedseksperten roser dog Se og Hør for at forstå at udnytte muligheden for at koble relateret stof effektivt sammen.

– Det er tydeligt, at ugens Se og Hør-pige er blandt sitets mest populære stof. Og her har bladet formået at gøre det nemt for brugerne at klikke sig videre og se flere bare bryster. Hvis Se og Hør formår at få lavet en generelt bedre informationsstruktur vil deres site kunne trække langt mere trafik og være Billed-Bladet overlegen, siger han.

Mere sladder

Hos Se og Hør erkender webansvarlig Stinne Skovbjerg, at bladets webudgave må se sig slået på overskuelighed af Billed-Bladet.

– Til gengæld har vi langt mere indhold. Vi leverer sladder og billeder. Vi giver kort sagt folk noget at komme efter. Men vi er godt klar over, at Se og Hørs hjemmeside i øjeblikket ikke lever op til det, som vi gerne vil, siger hun.

Derfor er bladet i gang med at udvikle en ny version, som er planlagt til at debutere i marts måned næste år.

Ifølge Stinne Skovbjerg vil den nye udgave byde på radikalt ændret funktionalitet og indhold i form af daglige opdateringer, billedgallerier, spilmuligheder, afstemninger og nyhedsbreve.

Se og Hør har dog ikke planer om at lade læserne komme til orde på sitet.

– Brugergenereret indhold ligger ikke lige for. Vi måtte nedlægge et læserforum for nogle år siden fordi formen, som folk skrev til hinanden på, blev for grim, siger Stinne Skovbjerg.

Rigelig plads til forbedringer

Begejstringen hos Billed-Bladets webkoordinator Jan Bergman over at vinde ugens duel er beskeden. Han erkender, at der er rigelig plads til forbedringer.

– Man kan ikke rigtig sige, at sitet har sit eget liv. Vi har forsøgt at bygge sitet op omkring det, man kan kalde en royal portal med nogle forskellige ting som Blå Bog og andre royale emner. Men ellers er det primært, hvad der er i bladet i denne uge, konstaterer han.

Også Billed-Bladet arbejder med et redesign, som skal komme i løbet af næste år.

Planerne for nyt indhold og ny opbygning er dog endnu ikke konkrete.

– Vi tror selv, at vi kan blive bedre til at udnytte internetmediet, og det er også noget af det, som vi skal til at kigge lidt på i den nærmeste fremtid. Den nuværende struktur på sitet er fire år gammel, så vi er godt klar over, at der skal til at ske noget, siger Jan Bergman.

Første skridt bliver en brugerundersøgelse, som blandt andet skal klargøre hvem der rent faktisk besøger Billed-Bladet på nettet.

Henrik Vincentz glæder sig over meldingen om, at begge medier planlægger en ny version af netudgaven til næste år.

– Begge sites lider under, at hverken Billed-Bladet eller Se og Hør basalt set forstår det netmedie, som de leger med. Så der er i høj grad plads til forbedringer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer