ComputerViews: Alt for mange transistorer og alt for få ideer.
Nok fremsætter direktøren for Microsofts forskningsenhed i Cambridge, Andrew Herbert, denne kommentar i spøg, men han mener, at der stadig hviler noget støvet EDB-agtigt over hele it-begrebet, selv om informations-teknologien hører til hovedingredienserne i udviklingsformler som innovation, produktivitet og effektivisering.
- Vi ser stadig informationsteknologien på en meget 1950-agtig måde, mener Andrew Herbert.
Forbundet med skærmen
Andrew Herberts synspunkt bygger på, at it fortsat er tæt forbundet med én primær inputenhed – tastaturet, én primær outputenhed – skærmen og vi kører stadig en applikation og et job, når vi arbejder med it.
Men nu skal det være anderledes – i hvert tilfælde i løbet af fem til ti år som er den cyklus, der netop er begyndt.
Det er en udviklingscyklus hvor udviklingen med flere kerner i processorerne alt andet lige vil drive en udvikling af software og hardware, som kommer til at vende op og ned på computing eller it-anvendelse, som vi kender det.
Nu skal man jo være varsom med spådomme.
Stemme og bevægelse
Men der er næppe tvivl om, at nye input-former som stemmegenkendelse, bevægelsessensorer og lignende vil komme til at spille en afgørende rolle i en teknologi-anvendelse, hvor outputtet ikke længere er begrænset til en skærm, men består af hele bordplader, vægge og lignende.
En it-anvendelse, hvor det tredimensionelle internet, som vi i øjeblikket ser konturerne af i projekter som Second Life, ikke alene anvendes til kunstnerisk udfoldelse og traditionelle transaktioner, men også til afvikling af forretningsapplikationer.
Så mange kerner som muligt
Da jeg i foråret interviewede Jim Goodnight, der er stifteren af business intelligence leverandøren SAS, fortalte han, at det lige nu er en stor udfordring at udvikle softwarehusets produkter, så de kan anvende processorer med flere kerner bedst mulig.
I Microsoft Researchs kontorer i Cambridge står Andrew Herbert blandt andet i spidsen for udvikling af programmeringssprog.
Og lige nu er der blandt andet fokus på et eksperimentalsprog kaldet F#, som i virkeligheden er genoplivningen af en gammel multimediedrøm hos Microsoft, som hidtil har krævet alt for meget hukommelse og processorkraft for at blive til virkelighed.
Så selv om det er fascinerende og spændende at følge Intel, AMD og deres kunder blandt hardwareleverandørerne i de første skridt mod duo, og quad kerne processorer, er det kun den allerøverste top af isbjerget vi ser foran os.
Softwareudviklingen er nemlig traditionen tro mellem to og tre år efter hardwareudviklingen.