ERP-systemet C5 til små virksomheder står formentlig over for en international udrulning efter at have nået et samlet salg på 70.000 eksemplarer i Danmark.
Med salgstallet repræsenterer C5 en nærmest enestående succes for et ERP-produkt.
Topfolk fra Microsoft Business Solutions bekræfter overfor Computerworld, at der arbejdes med strategien for C5’s fremtid.
Samtidig har det vakt opsigt i softwaregigantens ledelse, at to danske C5-forhandlere er kommet ind i den prestige-fyldte Microsoft President Club. Den er nemlig kun åben for de allerdygtigste partnere målt på salg af Microsoft-licenser.
Det har givet de to danske C5-forhandlere Conzern og Concept Data adgang til øjne og ører i Microsofts top. En indsats der nu ser ud til at give pote.
Skal nok ud i verden
– Vi er overbeviste om, at C5 skal ud i verden. Det bekræftes af det engagement, der ligger hos de danske C5-forhandlere og i den danske Microsoft-ledelse. I Danmark er vi meget enige om, at C5-succesen skal eksporteres. Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, siger direktør Danny Fogel, Conzern.
Conzern er i dag landets største C5-forhandler med godt 10 procent af den samlede C5- kundemasse i Danmark.
Vurderingen bakkes op af topfolk fra Microsoft Business Solutions, som Computerworld har talt med på den nyligt afholdte Convergence messe i München, blandt andre Kees Hertogh.
Han er group manager for Microsoft Business Solutions, og står i spidsen for et såkaldt Competitive Strategy-team, der analyserer konkurrenter og produkter på det globale ERP-marked.
– Vi har gjort os mange tanker om C5, men disse overvejelser er af gode grunde ikke offentlige. Når og hvis vi ønsker at offentliggøre planer for C5, vil det blive meldt officielt ud, sagde Kees Hertogh.
Microsoft vil vinde kampen
Samtidig understregede han, at Microsoft havde tænkt sig at vinde kampen om ERP-markedet, også hos de helt små virksomheder, hvor C5 hører hjemme.
Hos Microsoft skal man nemlig ikke være først, men størst.
– Vi går aldrig ind på et marked for at blive nummer to. Vi vil være nummer et. Og vores tilstedeværelse i markedet for forretningssystemer sker ud fra en meget langsigtet betragtning, siger Kees Hertogh.
At den danske succesmodel for C5 har været et diskus-
sionsemne hos Microsoft, bekræftes af Tami Reller, der er corporate vice president i Microsoft med ansvar for global markedsføring af Dynamics, og dermed helt tæt på beslutningerne omkring ERP-systemerne.
– Der har helt naturligt været mange strategiske overvejelser om fremtiden for C5. Det er et godt produkt, sagde Tami Reller til Computerworld.
Til gengæld smilede hun venligt “Ingen kommentarer”, da hun blev spurgt om disse overvejelser også omfattede en Live-version af C5 eller en international udrulning.
Hidtil afvist internationalisering
Hidtil har Microsoft udelukkende satset på det danske marked med C5 og afvist at internationalisere det succesrige produkt.
Istedet ville Microsoft alene satse internationalt på ERP-produkterne i Dynamics serien.
Dynamics skal nemlig smelte sammen med Microsoft Office 2007 og Windows Vista.
Mange ting peger imidlertid i retning af en international C5-satsning.
Så sent som i september blev C5 lanceret i en islandsk versionering. Microsoft understregede da, at man alene havde lanceret C5 på Island fordi de islandske virksomheder efterspurgte en enkel og fleksibel regnskabsløsning, og fordi Microsoft i Danmark i forvejen havde ansvaret for Microsofts produkter i Island.
En anden brik i det strategiske puslespil om fremtidens ERP er det såkaldte Business Ready Enhancement Program (BREP), som Microsoft introducerer fra marts 2007. Her får kunderne adgang til blandt andet opdateringer og tilbagekøbsgaranti.
Her indgår C5 på lige fod med Dynamics NAV eller AX.
Det er en klar blåstempling af C5 som system.
Endnu en indikation af C5-fremtiden er Microsofts erklærede strategi om, at man vil vokse med kunderne og realisere deres fulde potentiale.
Her kræver de helt små virksomheder en indgangsbillet, der er lavere end Dynamics NAV. Det kan C5 give.
Desuden kommer Dynamics CRM snart som Live-applikation.
Det er oplagt at lade ERP-systemerne i Dynamics følge efter, og her kunne C5 indtage en central rolle, fordi systemet kan bruges af helt små virksomheder, der ville have stor fordel af et hosted ERP-system.
Ifølge Conzern er Microsofts erklærede hostingstrategi særdeles interessant for C5- produktet.
– C5 kunne sagtens være en del af Microsofts Live-strategi. Live vil kun være en fordel for os, da det vil åbne det internationale marked, siger Danny Fogel.
Læs mere om Microsofts C5-satsning i fredagens trykte udgave af Computerworld.