Vista til almindelige forbrugere kommer ikke i butikkerne før 30. januar, men pc-leverandørerne begynder at sælge pc’er til erhvervslivet med Vista, Office 2007 og Exchange Server 2007 præinstalleret allerede fra i dag.
Udsigten til, at kunderne skynder sig at opgradere deres hardware, så den kan håndtere det forsinkede operativsystem, har fået flere pc-leverandører til at styrke deres udbud af it-ydelser.
Lenovo annoncerede torsdag, at selskabets ThinkVantage softwarepakke vil dække Windows Vista Enterprise.
Samtidig tilbyder Dell nu en onlineapplikation, kaldet Dell Readiness Advisor, der kan indikere, om der er brug for hardwareopdatering.
Dell har også annonceret et “Vista ROI Tool”, hvor brugere over en tre-årig periode kan følge, hvorvidt investeringen i det nye operativsystem tjener sig selv hjem.
Hardwareproducenterne forventer, at Vista-lanceringen får deres salg til at stige, fordi brugerne får behov for kraftigere computere, der blandt andet kan håndtere det nye operativsystems forbedrede sikkerhed.
- For at kunne bruge en stor del af den funktionalitet, som Vista tilbyder, anbefaler vi dual-core processorer, 2 GB hukommelse, større harddiske og skærme i bredformat, siger Kevin Libert, senior manager i Microsoft Alliance hos Dell.
Udsigten til et øget salg er en af de grunde, der har fået Dell til at anbefale produkter som Microsofts Exchange 2007 i stedet for konkurrerende produkter, som for eksempel IBM’s Lotus Notes.
På trods af denne alliance har Microsoft måtte se selskabets forhold til pc-leverandørerne blive belastet, eftersom selskabet har misset flere deadlines i forhold til lanceringen af Vista.
Flere pc-leverandører frygter derfor nu, at julesalget vil falde, fordi forbrugerne vil vente på, at Vista først bliver lanceret til almindelige forbrugere til januar.
For at afhjælpe problemet har Microsoft tilbudt værdikuponer, der sikrer fri opgradering til Vista, til de forbrugere, der køber en ny computere før nytår.