ComputerViews: Skomager bliv ved din læst, sådan lyder en gammel talemåde. Hvis man skal dømme efter modtagelsen af den digitale medie-afspiller Zune på det amerikanske marked, så er det ord Microsoft måske burde lægge sig på sinde.
For software-gigantens nye forsøg udi forbruger-elektronikkens svære kunst ligner i udgangspunktet ikke den helt store succes. Hvis man nu skal formulere sig lidt diplomatisk.
Ganske vist har afspilleren fået pæne anmeldelser i amerikansk presse (Europæerne forventes tidligst at få fornøjelsen af Zune i slutningen af 2007), men salgstallene er altså ikke prangende. På hitlisten over medie-afspillere på Amazon.com lå den nydelige, sorte Zune her til morgen nede som nr. 23.
For yderligere at komme salt i såret var 11 af de 15 bedst placerede afspillere såmænd fra Apples iPod familie!
Får ingen indflydelse på resultat
Microsoft har tilsyneladende taget Zunes noget forsigtige start i stiv arm, og det kan selskabet da også umiddelbart gøre med sindsro. For uanset om Zune bliver en salgsmæssig succes, eller en dundrende fiasko, så får det ingen nævneværdig indflydelse på Microsofts resultater.
Selv hvis Zune skulle gå hen og sælge rigtig godt ville den - ifølge en udregning foretaget af Wall Street Journal - kun bidrage med omkring en kvart procent af selskabets omsætning i 2007.
Men set i et større perspektiv er Zunes skæbne måske ikke helt så ligegyldig. For Microsoft står overfor en gigantisk udfordring: Hvordan fornyer man et selskab, der er legendarisk succesfuldt i sin kerneforretning, men også tungt og langsomt i optrækket, når det drejer sig om at identificere nye markeder og trænge ind på dem?
Konkurrenter tjener milliarder
Det er et spørgsmål Microsoft er pisket til at finde et svar på. For selvom Windows og andre dele af kerneforretningen leverer både stabil vækst og stærk indtjening, så har Googles succes indenfor internetsøgning og Apples triumftog på markedet for digital musik klart demonstreret, hvor meget, der er at tabe, når toget kører og Microsoft bare står tilbage på perronen.
Apple har, ifølge Business Week, solgt 67 millioner iPods og 1,5 milliarder musiknumre, mens Microsoft bør være meget glad, hvis man får langet bare en halv million Zune enheder over disken i de kommende måneder. Så stor er klasseforskellen på dette område, og så meget har fem års tøven kostet Microsoft.
Kan give fingerpeg om ny udvikling
Om nogen har Microsoft ressourcerne og hensynsløsheden til at kæmpe sig ind på nye markeder. Det har man vist med Xbox spilkonsolen, der stod bag et betragteligt løft i omsætningen i gigantens Home & Entertainment aktiviteter sidste år.
Men at købe sig til markedsandele er en langsommelig og dyr proces: Home & Entertainment kører fortsat med et bragende underskud.
Zune er i amerikanske medier blevet beskrevet som et eksempel på Microsofts nye, proaktive og innovative tilgang til forretningsudvikling. Hvor meget realitet, der er bag de optimistiske forudsigelser, vil Zunes videre skæbne give et fingerpeg om.