Microsofts Zune tager en maveplasker

Apples iPod giver Microsofts nye medie-afspiller Zune tæsk ved de amerikanske kasseapparater. Zune er kun et lillebitte hjørne af mægtige Microsofts forretning, men dens skæbne giver et fingerpeg om de problemer giganten har med at genopfinde sig selv.

ComputerViews: Skomager bliv ved din læst, sådan lyder en gammel talemåde. Hvis man skal dømme efter modtagelsen af den digitale medie-afspiller Zune på det amerikanske marked, så er det ord Microsoft måske burde lægge sig på sinde.

For software-gigantens nye forsøg udi forbruger-elektronikkens svære kunst ligner i udgangspunktet ikke den helt store succes. Hvis man nu skal formulere sig lidt diplomatisk.

Ganske vist har afspilleren fået pæne anmeldelser i amerikansk presse (Europæerne forventes tidligst at få fornøjelsen af Zune i slutningen af 2007), men salgstallene er altså ikke prangende. På hitlisten over medie-afspillere på Amazon.com lå den nydelige, sorte Zune her til morgen nede som nr. 23.

For yderligere at komme salt i såret var 11 af de 15 bedst placerede afspillere såmænd fra Apples iPod familie!

Får ingen indflydelse på resultat

Microsoft har tilsyneladende taget Zunes noget forsigtige start i stiv arm, og det kan selskabet da også umiddelbart gøre med sindsro. For uanset om Zune bliver en salgsmæssig succes, eller en dundrende fiasko, så får det ingen nævneværdig indflydelse på Microsofts resultater.

Selv hvis Zune skulle gå hen og sælge rigtig godt ville den - ifølge en udregning foretaget af Wall Street Journal - kun bidrage med omkring en kvart procent af selskabets omsætning i 2007.

Men set i et større perspektiv er Zunes skæbne måske ikke helt så ligegyldig. For Microsoft står overfor en gigantisk udfordring: Hvordan fornyer man et selskab, der er legendarisk succesfuldt i sin kerneforretning, men også tungt og langsomt i optrækket, når det drejer sig om at identificere nye markeder og trænge ind på dem?

Konkurrenter tjener milliarder

Det er et spørgsmål Microsoft er pisket til at finde et svar på. For selvom Windows og andre dele af kerneforretningen leverer både stabil vækst og stærk indtjening, så har Googles succes indenfor internetsøgning og Apples triumftog på markedet for digital musik klart demonstreret, hvor meget, der er at tabe, når toget kører og Microsoft bare står tilbage på perronen.

Apple har, ifølge Business Week, solgt 67 millioner iPods og 1,5 milliarder musiknumre, mens Microsoft bør være meget glad, hvis man får langet bare en halv million Zune enheder over disken i de kommende måneder. Så stor er klasseforskellen på dette område, og så meget har fem års tøven kostet Microsoft.

Kan give fingerpeg om ny udvikling

Om nogen har Microsoft ressourcerne og hensynsløsheden til at kæmpe sig ind på nye markeder. Det har man vist med Xbox spilkonsolen, der stod bag et betragteligt løft i omsætningen i gigantens Home & Entertainment aktiviteter sidste år.

Men at købe sig til markedsandele er en langsommelig og dyr proces: Home & Entertainment kører fortsat med et bragende underskud.

Zune er i amerikanske medier blevet beskrevet som et eksempel på Microsofts nye, proaktive og innovative tilgang til forretningsudvikling. Hvor meget realitet, der er bag de optimistiske forudsigelser, vil Zunes videre skæbne give et fingerpeg om.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere