En inspektion af redningsveste kan tage op til 30 minutter.
Derfor er flere flyselskaber så småt begyndt at anvende elektroniske etiketter – såkaldte RFID-tags – for at kunne optimere udskiftningen af ødelagte komponenter, eksempelvis i en redningsvest.
Flyproducenterne Boeing og Airbus er begge i gang med projekter, hvor RFID-tags bruges for at kunne nedbringe flyforsinkelser.
- De elektroniske etiketter gør det muligt for jordpersonellet at undersøge, hvor lang levetid forskellige dele har tilbage uden at skulle åbne en masse paneler og foretage visuelle inspektioner, siger Kenneth Porad, projektchef for Automatiseret Identifikation hos Boeing.
Masser af tiltag
I 2001 begyndte amerikanske Boeing at udstyre fly-værktøj og –værktøjskasser med RFID-tags, der indeholdt oplysninger om enheden. Airbus gjorde det samme året efter.
I år har man så hos Boeing igangsat et projekt, hvor man monterer RFID-tags på alle komponenter, der har kort levetid på selskabets 7E7 Dreamliner-fly.
Samlet har det betydet, at 2.000 flykomponenter nu er blevet forsynet med et tag, der indeholder oplysninger om komponentens part- og serienummer, leverandørkode, oprindelsesland og dato for installation samt information om vedligeholdelse og historik over eftersyn.
Mere end blot tidsbesparende
Udover at spare tid og dermed give færre forsinkelser, mindsker de nye elektroniske etiketter også risikoen for fejlinformationer.
Desuden kan teknologien anvendes som støtte i forbindelse med reparationer, forklarer Art Smith, chef for standardiseringsorganisationen EPC Global.
Indtil videre bruger Boeing kun såkaldte passive RFID-tags, der kun kan aflæses, når de aktiveres af en RFID-læser.
Selskabet afvikler dog en række test med aktive RFID-tags, der kan programmeres til at udsende signaler med forudbestemte intervaller.
Boeings forventning er, at disse RFID-tags yderligere vil forbedre vedligeholdelsen af flyene.