Det er ikke kun i udlandet, at Morgenavisen Jyllands-Posten har bevæget sig på en katastrofekurs.
Også inden for landets egne grænser kan avisen bringe sindene i kog, og de danske netbrugere formulerer sig især i skarpe vendinger over netavisens navigation.
– Den er larmende uoverskuelig, søgefunktionen dækker kun artikler, og jeg kunne (trods rimelig internet-brugererfaring) hverken finde dit eller dat. Kors.
Aldrig set noget lignende
Sådan lyder vurderingen af jp.dk fra en af de mere end 600 danskere, der har deltaget i den undersøgelse, analyseinstituttet Userneeds har foretaget for Computerworld.
– Jeg har aldrig set noget lignende, siger Henrik Schmidt, der er direktør for Userneeds og også har udarbejdet analysen.
– Det er skændende, at landets førende trykte medier ikke forstår sig på elektroniske medier. De har ikke forstået, at det at være en avis på nettet er anderledes, end det at være en avis på morgenbordet. De plastrer begge forsiden til med alt, hvad de overhovedet kan komme af sted med. Men de er nødt til at spille efter de regler, der er på nettet, og ikke dem, der er på tryk, tilføjer han.
JP: Kan blive bedre
I denne uge er brugerne blevet bedt om at finde nogle konkrete oplysninger om netavisernes papirpendanter, og her imponerer ingen af de to duellanter.
Internetredaktør på Jyllands-Posten, Jørgen Schultz-Nielsen, er enig i Userneeds’ konklusioner om, at jp.dk kan blive meget bedre, når det gælder om at levere serviceoplysninger om papirudgaven af Jyllands-Posten.
– Vi kan blive langt bedre til at synliggøre vores papirmedie og abonnementsformer til dette. Og vi arbejder med at relancere vores hjemmeside i det nye år, siger Jørgen Schultz-Nielsen.
Men informationer om for eksempel abonnement til papiravisen er bare ikke hovedformålet med hjemmesiden.
Det er at levere nyheder til brugerne. Og her har han mere end 100.000 flere unikke brugere end Berlingske Tidende på internettet.
Ubrugelig undersøgelse
– Som redaktør af et nyhedsmedie på nettet kan jeg ikke bruge undersøgelsen til noget, siger Jørgen Schultz-Nielsen.
Konkurrenten Berlingske Tidende scorer heller ikke topkarakterer fra brugerne, når de bliver bedt om at vurdere netavisens navigation.
Kun 40 procent har fundet det nemt at løse de opgaver, der ligger til baggrund for analysen.
Det er et problem, som redaktøren for berlingske.dk, Christina Blaagaard, er opmærksom på.
– Sitene bliver jo større, og det bliver ikke nemmere at finde rundt, erkender redaktøren for berlingske.dk og fortæller, at man for tiden arbejder på at gøre berlingske.dk bedre, end den er i dag.
Nogen stor og forkromet relancering er der dog ikke i vente.
– Vi har netop relanceret business.dk, og nu begynder vi at kigge på designet og usability på berlingske.dk. Der er nogle ting, der bliver samlet på en mere overskuelig måde, så det bliver mere brugervenligt inden længe, lover hun.
Drop prioriteringerne
Henrik Schmidt mener, at de to netaviser kunne blive endnu bedre, hvis de udnyttede de muligheder, der findes på internettet. Drop den prioriterede nyhedsvisning, er hans råd.
– Sandsynligheden for at brugeren er interesseret i den tophistorie, der nu er lagt på, er ret lille, siger han.
I stedet bør aviserne i højere grad fokusere på de forskellige sektioner og emneindelinger, så de besøgende har nemmere ved at vælge de nyheder ud, der interesserer den enkelte.
Det har Berlingske Tidende forsøgt at gøre på undersiden business.dk, da den blev relanceret for nylig.
Og det har brugerne lagt mærke til.
– Designet fra businesssektionen kunne måske videreføres på de andre sider, skriver en af deltagerne i undersøgelsen.
Selv fremhæver Henrik Schmidt Nyhedsavisens netudgave, avisen.dk, som et godt eksempel på en moderne netavis.
Især glæder han sig over muligheden for at debattere avisens nyheder.
– Det er den eneste måde at skabe engagerede nyhedsforbrugere. Det er tydeligt, at Nyhedsavisen er en avis, der er født i internetgenerationen, siger han.