Er Second Life varm luft eller virkelighed?

Lige nu er den virtuelle verden Second Life et af de varmeste emner i både danske og udenlandske medier. Er det bare varm luft eller er Second Life et glimt af fremtiden?

ComputerViews: Nike, Reuters, H&M, Sony og Computerworld satser på Second Life.

Sammen med mere end 1,5 millioner mennesker har erhvervslivet slået sig ned i denne nye virtuelle virkelighed skabt af amerikanske Linden Lab.

Og antallet af beboere vokser med mange tusinde hver eneste måned.

Den eksplosive vækst har givet overskrifter og forsider i danske og udenlandske medier – også her i Computerworld.

Dårlig grafik

Med den massive omtale er det heller ikke underligt, at fænomenet har delt verdener i to skarpt adskilte lejre med
skeptikere og tilhængere.

Bare i sidste uge deltog jeg i en behørigt seriøs frokost, hvor samtalen gik professionelt høflig.

Altså lige indtil emnet Second Life faldt ned på den nydelige hvide dug.

– Latterlig dårlig grafik, lød den ubønhørlige dom med skotsk accent hen over hovedretten.

Høje vækstrater

Andre mener, at Second Life er kun noget for individer med alt for meget tid og for lidt indhold i det liv, de lever ude i denne kødelige verden.

Og i virkeligheden blæser en hob af journalister blot endnu mere varm luft i et forbigående modefænomen.

Eller hvad?

Set gennem mine briller er indvendingerne kun valide et stykke af vejen.

Blandt andet fordi stadigt flere mennesker, organisationer og virksomheder bliver en del af den online verden, der per torsdag 23. november klokken 09.51 er vokset til 1.585.706 brugere eller beboere.

Med de hidtidige vækstrater er tallet overgået allerede, når du har læst disse linier.

Er det nysgerrigheden?

Hvad driver de mennesker?

Et enkelt og entydigt svar er svært at give på det spørgsmål.

Nysgerrighed er måske det, der bedst opsummerer det.

Nysgerrighed efter at møde mennesker på en anden måde end i et chatrum, et online spil eller via en simpel mailadresse.

Nysgerrighed efter at eksperimentere med den tredimensionelle måde at bevæge sig på internettet.

Her er de fleste af os vant til de mere flade, todimensionelle, hjemmesider.

Hvor du almindeligvis klikker fra side til side som i en bog, kan du i Second Life bevæge din figur rundt om en skærm, en lysavis eller andet.

Dollars på spil

Et udsnit af Second Life-brugere har til med formået at tjene rigtige menneskepenge på at tilbyde services til andre brugere.

Linden Lab tilbyder brugerne at veksle de virtuelle Linden Dollars direkte til rigtige amerikanske dollars.

Den dynamik mellem stadigt flere brugere og virksomheder er central for at forstå, hvorfor Second Life ikke bare kan verfes af bordet som et mislykket spil eller varm luft fra journalister med tastekløe.

Så mange mennesker sammen i et virtuelt univers er guf for virksomheder med penge nok til at undersøge mulighederne for at markedsføre varemærker i dette flerdimensionelle univers.

Og så er det selvfølgelig også godt for et selskabs image at være med, hvor det sker.

Andre som IBM – en af verdens største teknologikoncerner – satser målrettet på at være med til at udvikle ny teknologi i dette eksperimentelle univers.

Om Second Life i sig selv er fremtiden er uvist.

Uagtet den store masse af brugere er det univers kun et af flere. Og vi har før set populære tjenester på nettet forsvinde som brugere søgte andre steder hen.

Og hvad så?

Så intet.

Nye måder at udnytte teknologi kan lede os videre til nye muligheder, horisonter og oplevelser.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere