ComputerViews: Det er lidt med ip-telefoni, som det er med vejret.
Selv om alle har en mening om det, er der langt mellem de originale betragtninger over emnet.
Ip-telefonien har som massefænomen kun knap et par år på bagen, men den har allerede skabt sine helt egne legender.
Hvem har ikke prøvet at Skype med et ekko og en susen, der får det til at lyde som om samtalepartneren befinder sig midt i en infernalsk sandstorm i Gobi-ørkenen, selv om han i virkeligheden bare sidder på en villavej i Brønshøj?
Billigt og halvdårligt
Den type oplevelser har i brede kredse været med til at cementere opfattelsen af ip-telefonien som noget, der er dejlig billigt og i allerbedste fald halvdårligt.
Det er dog langt fra hele historien, selv om det utvivlsomt er billigere at ringe med Skype end med TDC, og selv om internationale undersøgelser viser, at kvaliteten af ip-linjer generelt er for nedadgående.
Billigt kan som bekendt købes for dyrt – en sandhed en del virksomheder, der har satset på ip-telefoni udelukkende ud fra et besparelsessynspunkt kan skrive under på.
Det kræver nemlig betragtelige investeringer, at lancere en ip-platform. Og det er ikke gjort med det – for platformen skal herefter løbende tilpasses og opdateres.
Det tager adskillige år
På længere sigt kan besparelser på opkaldstakster og vedligeholdelse formentlig tjene investeringen hjem, men meget afhænger af, hvilken omkostningsstruktur organisationen har - og selv i bedste fald taler vi altså om en tidshorisont på adskillige år.
Men hvor opfattelsen af besparelserne generelt har været for rosenrød, så er sortsynet på kvalitetssiden også lovlig ensidigt.
Et stigende antal firmaer og organisationer har implementeret succesfulde ip-løsninger, der både giver mulighed for integration med andre systemer og processer i virksomheden, og som samtidig opstiller stringente krav for Quality of Service på forbindelserne.
At ip-telefonien trods de mange børnesygdomme er kommet ud af kravlegården, kan man overtyde sig om ved at kigge på det støt voksende antal organisationer, som hopper på ip-vognen.
Ifølge tal fra IDC kan hver anden nordisk virksomhed forventes at have taget ip-vejen om bare to år.
Næste store udfordring for ip-teknologien bliver at skabe en effektiv integration med den mobile telefoni.
Der er allerede masser af leverandører, der står på spring med løsninger på området, men man skal nok forberede sig på en hel del skratten på linjen de kommende år, før vi måske når frem til en tilfredsstillende integration af det faste og det mobile på en ip-platform.