Ip-telefonien omsider på vej ud af kravlegården

Den gode nyhed er, at ip-telefoni ikke er så skidt som sit rygte. Den dårlige, at det heller ikke er så billigt. For virksomheder er der dog store fordele på længere sigt - især hvis det mobile kan integreres.

ComputerViews: Det er lidt med ip-telefoni, som det er med vejret.

Selv om alle har en mening om det, er der langt mellem de originale betragtninger over emnet.

Ip-telefonien har som massefænomen kun knap et par år på bagen, men den har allerede skabt sine helt egne legender.

Hvem har ikke prøvet at Skype med et ekko og en susen, der får det til at lyde som om samtalepartneren befinder sig midt i en infernalsk sandstorm i Gobi-ørkenen, selv om han i virkeligheden bare sidder på en villavej i Brønshøj?

Billigt og halvdårligt

Den type oplevelser har i brede kredse været med til at cementere opfattelsen af ip-telefonien som noget, der er dejlig billigt og i allerbedste fald halvdårligt.

Det er dog langt fra hele historien, selv om det utvivlsomt er billigere at ringe med Skype end med TDC, og selv om internationale undersøgelser viser, at kvaliteten af ip-linjer generelt er for nedadgående.

Billigt kan som bekendt købes for dyrt – en sandhed en del virksomheder, der har satset på ip-telefoni udelukkende ud fra et besparelsessynspunkt kan skrive under på.

Det kræver nemlig betragtelige investeringer, at lancere en ip-platform. Og det er ikke gjort med det – for platformen skal herefter løbende tilpasses og opdateres.

Det tager adskillige år

På længere sigt kan besparelser på opkaldstakster og vedligeholdelse formentlig tjene investeringen hjem, men meget afhænger af, hvilken omkostningsstruktur organisationen har - og selv i bedste fald taler vi altså om en tidshorisont på adskillige år.

Men hvor opfattelsen af besparelserne generelt har været for rosenrød, så er sortsynet på kvalitetssiden også lovlig ensidigt.

Et stigende antal firmaer og organisationer har implementeret succesfulde ip-løsninger, der både giver mulighed for integration med andre systemer og processer i virksomheden, og som samtidig opstiller stringente krav for Quality of Service på forbindelserne.

At ip-telefonien trods de mange børnesygdomme er kommet ud af kravlegården, kan man overtyde sig om ved at kigge på det støt voksende antal organisationer, som hopper på ip-vognen.

Ifølge tal fra IDC kan hver anden nordisk virksomhed forventes at have taget ip-vejen om bare to år.

Næste store udfordring for ip-teknologien bliver at skabe en effektiv integration med den mobile telefoni.

Der er allerede masser af leverandører, der står på spring med løsninger på området, men man skal nok forberede sig på en hel del skratten på linjen de kommende år, før vi måske når frem til en tilfredsstillende integration af det faste og det mobile på en ip-platform.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere