Antallet af nordiske virksomheder, der anvender IP-telefoni, kan blive fordoblet indenfor det næste år, viser en undersøgelse fra analysehuset IDC.
Blandt de 600 adspurgte virksomheder anvendte cirka 20 procent IP-telefoni. Den andel ventes at stige til op mod 40 procent næste år, og kan nå op på 50 procent i løbet af to år, ifølge Brian Troelsen, senioranalytiker hos IDC.
- Det er ikke et spørgsmål om man skal have IP, men hvornår, sagde Brian Troelsen på en konference om IP-telefoni tirsdag.
Integration giver gevinst
Mens IP-telefonien tidligere hovedsageligt er blevet opfattet som et middel til at reducere omkostninger med, er der nu stigende fokus på integrationen med virksomhedernes øvrige systemer og på mobile løsninger, siger branchefolk.
- Tidligere har alt handlet om infrastrukturbesparelser, siger Thomas Lethenborg, Business Unit Manager hos Siemens. – Men væksten nu er på services og applikationer.
Ifølge Lethenborg er en del virksomheder blevet skuffede over IP-telefonien, fordi deres forretningsplaner udelukkende har fokuseret på besparelsesaspektet. – Den største gevinst er på integrationen med kerneprocesserne i virksomheden, vurderer han.
Mobile besparelser
Nogle analytikere mener, at mobilen har potentialet til at udkonkurrere fastnettet på privatkundesiden. På virksomhedsniveau forventer mange dog, at der snarere bliver tale om en sammensmeltning af de to kommunikationsformer.
- Der er ingen tvivl om at mobilintegrationen bliver den næste store bølge, vurderer Henning Glegg-Sørensen fra IBMs Integrated Communications Services.
Den øgede interesse i mobile IP-løsninger drives i høj grad af virksomhedernes voksende udgifter på området. En undersøgelse fra det internationale IP-selskab Avaya viser, at virksomheders udgifter til mobiltelefoni er ved at indhente de beløb, der spenderes på fastnettet.
- Vi forventer, at udgifterne til mobiltelefonien allerede næste år vil overstige det, der anvendes på fastnet-telefoni, i mange virksomheder, siger Roger Jones, europæisk direktør for forretningsudvikling hos IP-selskabet Avaya til Computerworld.