Nyhedsbrevet er en god måde at fastholde mulige kunder på.
Jo flere abonnenter, jo større muligheder for synergi med andre butikker.
Mange mennesker, der rammer ned i din butik via en søgemaskine eller lignende, er slet ikke kommet der, fordi de som udgangspunkt er villige til at handle.
Ramler ind i butikken
Det kan være en person, der sidder i arbejdstiden og surfer efter noget arbejdsrelateret og med de søgeord, vedkommende har brugt, ramler ind i din butik, der sælger noget, som personen måske enten er uinteresseret i, måske lidt interesseret i og måske kan bruge i en helt anden sammenhæng, men slet ikke er klar til at “tage action på”.
Det kan være, vedkommende sidder og søger på “eksport, Spanien” og lige pludselig ramler ind i et rejsewebsite med rejser til Spanien.
Det var slet ikke det, kunden havde tænkt på.
Men måske sidder den person og overvejer at tage på ferie.
Et impulssalg i den situation kan godt lade sig gøre, men i langt de fleste tilfælde sker det ikke.
Hvad var adressen nu?
Problemet er, at kunden måske har en intention om at vende tilbage til sitet.
Men kan hun huske adressen, når det gælder?
Her er det uhyggelig vigtigt, at man slår en klo i hende, og det er nyhedsbrevet bare perfekt til. E
En måde at gøre det på er at man på et prominent sted på sin forside skriver “Få vores gratis nyhedsbrev som fortæller om gode tilbud med mere”, så vil man få rigtig mange af de mennesker, som dumper ned på siden uden egentlig at have forsæt til det.
De tænker “Nå ja, jeg tilmelder mig og ser, hvad der sker, så får jeg i hvert fald et nyhedsbrev og kan huske det her site til en anden gang”.
Mange kommer ved en fejl
Med et slag på tasken vil jeg tro, at godt 50 procent af dem, der besøger et givent website, kommer der ved en fejl.
Hvis man kan få 10 procent af dem til at modtage et nyhedsbrev og igen gøre 25 procent af dem til kunder senere, så kan det nemt løbe op.
Nyhedsbreve er altså en af de mest effektive metoder til at vedligeholde relationen til sine kunder, skaffe nye kunder og lave et større salg til de kunder, man har i forvejen.
Stor værdi
Derfor har en stor nyhedsbrevsdatabase en enorm værdi.
Der er mange måder at skaffe flere abonnenter på nyhedsbrevet.
Det mest indlysende er som nævnt at annoncere for sit nyhedsbrev på forsiden af sit website.
Når først man begynder at have en vis mængde abonnenter på sit nyhedsbrev, har man også muligheden at bytte med andre.
Forstået på den måde, at man ikke bare kan give hinanden e-mail-adresserne, det giver sig selv, at det ikke er lovligt.
Men man kan for eksempel kontakte en forretning, der arbejder med den samme målgruppe som en selv, men sælger nogle andre produkter, og så bytte reklamer i hinandens nyhedsbreve.
Det kan give rigtig godt.
En anden måde er at lave konkurrencer, for eksempel hvor man kan vinde et eller andet fra butikken, og så tilmelde det så mange konkurrencesites som overhovedet muligt.
Dertil findes der databaser rundt omkring på nettet, hvor man kan tilmelde sit nyhedsbrev, så folk kan tilmelde sig der.
Det kan nemt give flere hundrede tilmeldinger om ugen, og læg mærke til, at gevinstens pris ikke er så afgørende for antal tilmeldinger.
Folk tænder mere på, at der er flere små præmier, som der er en reel chance for at vinde. Dette er nogle forskellige metoder til at skaffe flere læsere til dit nyhedsbrev.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter af bogen www.e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdning.