Computerproducenten Acer har ikke det samme stærke varemærke som de amerikanske konkurrenter Dell og HP, men den taiwanske tiger har en trumf i ærmet: Eksplosiv vækst.
Ifølge Wall Street Journal rager Acer markedsandele til sig med stor hast og sidder i øjeblikket på 5,9 procent af verdensmarkedet for pc’er.
Overhaler Lenovo
Mange analytikere vurderer, at Acer inden udgangen af 2007 spurter forbi kinesiske Lenovo, der i øjeblikket har en andel af pc-verdensmarkedet på 7,5 procent, og dermed bliver verdens tredjestørste pc-producent efter Dell og HP.
Acers bemærkelsesværdige fremgang kommer godt fem år efter, at selskabet satte gang i en omfattende restrukturering.
I årets andet kvartal voksede antallet af pc’er, der forlod Acers fabrikker med 22 procent, hvor markedsvæksten ifølge Wall Street Journal ikke var højere en 8,2 procent.
Ild i r....
I tredje kvartal lå Acers vækstrate på 33,4 procent sammenlignet med Lenovos 10,1 procent, HP’s 15,4 og Dells 3,6 procent.
- Acer har ild i r…, siger Bryan Ma, direktør hos analysehuset IDC til Wall Street Journal.
Acer blev etableret i 1976 og levede et stille liv i mere end et tiår, hvor selskabet producerede pc’er for blandt andre IBM, Fujitsu og Toshiba.
Først i de tidlige halvfemsere forsøgte Acer at markedsføre sig selv som et verdensomspændende varemærke og blev dermed et af de første computerfirmaer uden for Japan, der opnåede international opmærksomhed.
Udover computere producerer Acer også GPS-enheder, fladskærme og PDA'er (personal digital assistants).