På danske seminarier er it ikke et obligatorisk fag og kun dårligt integreret i de andre fag.
Det medfører, at kommunerne må sende nyuddannede lærere på it-efteruddannelse, oplyser Lærerstuderendes Landskreds og KL (Kommunernes Landsforening).
– Det er spild af penge, når man kunne løse det ved, at vi havde en ordentlig it-faglig ballast, når vi kom ud fra seminarierne, siger Jakob Andersen, formand for Lærerstuderendes Landskreds.
Men den ballast må de studerende selv skaffe sig.
– Jeg blev ikke undervist i det. På seminariet blev jeg undervist i dansk seks timer om ugen i to år, men vi havde ikke noget om it, siger Funda Günes, der blev uddannet som folkeskolelærer i sommer fra Silkeborg Seminarium.
Det er for ringe
– Jeg synes, det er for ringe. Med seks timer om ugen i to år, så burde man måske kunne finde et tidspunkt, man kunne undervise i det. I det mindste bare et grundforløb på en til to uger eller en måned. Det burde vel være en selvfølge, siger Funda Günes, der i dag arbejder på Søndre Skole i Grenaa.
Hun er ikke den eneste, der er utilfreds med de it-kompetencer, man får – eller ikke får – på seminarierne.
En rundspørge, Computerworld og Danmarks IT-vejlederforening har foretaget blandt 143 af Danmarks cirka 3.000 it- vejledere viser, at 74 procent af vejlederne mener, at de nyuddannende lærere er klædt for dårligt på til at integrere it i undervisningen.
– På min egen skole har vi fået nogle lærere direkte fra seminariet, der ikke har interesseret sig for it. De kunne måske godt skrive en Word-tekst, men så var det det. Så kan der ikke komme mange overvejelser om at bruge it i undervisningen, siger Per Kristensen, formand for Danmarks IT-vejlederforening.
Burde ikke kunne lade sig gøre
Det har formanden for de danske seminarierektorer, Nils-Georg Lundberg, dog svært ved at tro på.
– Der kan være lidt variation, men det burde ikke kunne lade sig gøre, siger han.
De lærerstuderende tror dog på Per Kristensens eksempel.
Lærerstuderendes Landskreds har lavet en undersøgelse sammen med Dansk Industri, der viser, at to ud af tre lærerstuderende mener, at underviserne i mindre grad eller slet ikke inddrager it i deres undervisning
på seminariet.
Tre ud af fire bliver i mindre grad eller slet ikke forberedt på at inddrage it i deres undervisning.
– Det er et kæmpestort problem, at man ikke får integreret it ordentligt i undervisningen, siger formand Jakob Andersen fra Lærerstuderendes
Landskreds.
Formand for seminarierektorerne Nils-Georg Lundberg erkender, at der er problemer, og mener, at det blandt andet skyldes, at den nuværende lov er uklar.
– En ny bekendtgørelse får afsmittende virkning. Så vil vi sidde ude på de enkelte seminarier og kigge igennem, hvordan vi lever op til den, siger han.
Spørgsmålet er, om det er nok. Allerede i den nuværende bekendtgørelse er der et krav om at it skal være en del af undervisningen.
– Jeg tror, at vi får nogle mere præcise formuleringer om, på hvilken måde it skal integreres. Og det skal vi leve op til, for ellers kan man komme og sige, at vi ikke lever op til bekendtgørelsen, siger Nils-Georg Lundberg.
Undervisningsminister Bertel Haarder skriver i en mail til Computerworld, at der er ved at blive strammet op på fagbeskrivelserne, så det bliver præciseret, hvordan it skal inddrages i seminarieundervisningen.
Det har ikke været muligt at få yderligere kommentarer fra ministeren.
Læs mere om uddannelsen af lærere i it-brug i den trykte udgave af Computerworld