Computerworld flytter ind i Second Life

Som de første danske virksomheder flytter Computerworld, Innovation Lab og IBM Danmark ind i den virtuelle verden Second Life. Vores hus, House of Horizons, bliver en innovations-generator med eksempelvis virtuelle debatmøder med redaktionen.

Computerworld etablerer i samarbejde med udviklingshuset Innovation Lab og IBM Danmark et fælles eksperimentarium – House of Horizons – for kommunikation, samarbejde og innovation i den virtuelle verden Second Life.

Formålet er at teste de kommercielle muligheder i de hurtigt ekspanderende parallelle universer på internettet, som får stadig større betydning også for den virkelige verden.

Second Life er en tredimensionel verden på nettet, hvor brugeren navigerer rundt ved hjælp af en avatar – en computerfigur, man selv skaber.

Masser af penge i omløb

Second Life tæller i dag 1,1 million brugere, som handler sammen for mere end fire millioner virkelige kroner hver dag – leje af virtuel jord, køb og salg af huse, indkøb af tøj, sko og møbler, annoncering, gambling og underholdning.

Tallene vokser med 10-20 procent hver måned.

De dygtigste virtuelle købmænd tjener flere hundrede tusinder kroner om måneden.

I Second Life bliver der handlet med Linden-dollars, men den virtuelle valuta kan veksles til rigtige penge.

Politisk spørgsmål i USA

Den amerikanske kongres anslår, at de virtuelle verdener har en samlet omsætning på flere milliarder kroner. Det har gjort beskatning af de virtuelt skabte og i dag skattefrie indtægter til et politisk spørgsmål i USA.

Second Life er udviklet af softwarevirksomheden Linden Labs, hvis bestyrelsesformand er Mitch Kapor, der i sin tid opfandt Lotus Spreadsheet, og hvis teknologiske rådgiver er Jaron Lanier, der opfandt begrebet “virtual reality” i 1980’erne.

Investorerne tæller Amazon-stifter Jeff Bezos og eBays stifter Pierre Omidyar.

Virksomheder flytter ind

En lang række toneangivende virksomheder er nu ved at indtage den nye, virtuelle markedsplads.

Japanske Sony og Toyota, amerikanske Reebok, Sun Microsystems og Wells Fargo, britiske BBC og senest Reuters er blandt de frontløbere, som er ved at etablere sig i Second Life for at udforske den nye markedsplads.

Computerworld, Innovation Lab og IBM Danmark bliver de første danske virksomheder, der etablerer sig i den tredimensionelle parallelverden.

Formålet med House of Horizons rækker langt videre end at forvandle avatarerne til forbrugere.

– Det virtuelle univers gør det muligt at skabe, udvikle og teste nye ideer på tværs af konventionelle grænser for, hvad der er muligt og umuligt. Vi kan teste nye måder at konstruere bygninger på, vi kan teste samarbejdsformer, vi kan udvikle og teste funktioner på produkter – og overføre erfaringerne til den virkelige verden. House of Horizons kan blive en forrygende innovationsaccelerator, siger Mads Thimmer, medstifter af Innovation Lab.

Nye medieformer

For Computerworld handler det først og fremmest om at eksperimentere med nye medieformer.

Vi udvider reelt Computerworlds Media Lab til Second Life.

Det kan åbne for nye journalistiske metoder, formidlings-former og teknikker.

For eksempel kan vi invitere læserne til virtuelle debatmøder med redaktionen, hvor det er muligt at drøfte et tema til bunds og nå frem til nye spørgsmål, uanset hvor i den fysiske verden deltagerne opholder sig.

Men eksperimenterne begrænser sig ikke nødvendigvis til kommunikation, samarbejde og innovation.

Second Life kan også blive rammen omkring sociale, juridiske og politiske eksperimenter, hvor ideer og metoder kan testes på det avatarbefolkede univers, før de bliver iværksat i den virkelige verden.

Computerworld, Innovation Lab og IBM Danmark opfører en bygning – House of Horizons – i Second Life, der i sig selv bliver et eksperiment i funktionalitet, med både fælles faciliteter og med muligheder for ekspansion.

Eksperimentariet House of Horizons vil være åben for partnere, som måtte være interesserede i at deltage i udforskningen af de virtuelle markeder.

Computerworld vil rapportere løbende om eksperimenterne og udviklingen i Second Life.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren