ComputerViews: Hvert minut, døgnet rundt, alle ugens syv dage får mobilselskabet China Mobile 100 nye kunder.
Det bliver til mere end fire millioner om måneden.
Inden nytår forventer det kinesiske gigantselskab at runde 300 millioner brugere. I Asiens anden befolkningsmæssige og økonomiske mastodont, Indien, stiger antallet af mobilbrugere med en fart af godt seks millioner om måneden.
Her er vækstmotorerne
Det er markeder som disse - og andre i det vi kalder den tredje verden – som vil bidrage med broderparten af væksten i salget af mobiltelefoner de kommende år.
Og det er ikke kun, hvad angår salget af telefoner, at Asien og andre såkaldte emerging markets kommer til at spille førsteviolin.
Fra afsætningen af pc’er til brugen af internettet – på alle områder er demografien i det globale it-marked under kraftig forandring, og det vil få vidtrækkende konsekvenser også for nordiske virksomheder.
Intet steds er dynamikken tydeligere end i markedet for mobiltelefoner.
Sidste uge kunne Nokia rapportere om en 20 procents stigning i omsætningen til 75 milliarder kroner i tredje kvartal.
Alligevel kursdyk
Alligevel dykkede aktien med fire procent, primært fordi gennemsnitsprisen på Nokia-terminaler faldt med hen ved 10 procent til bare 93 euro - eller knap 700 kroner – stykket.
Det skyldes en stigning i salget af billige telefoner, særligt udenfor Europa og Nordamerika.
Så det var noget rigtig skidt.
Eller var det nu også det?
Spørgsmålet er, om Nokia ikke endnu engang har fat i den lange ende.
Selskabet står nemlig overfor et kompliceret valg mellem enten at holde prisen på terminaler oppe, eller satse på at vinde andele i de nye markeder, særligt Kina og Indien.
Meget tyder på, at man har valgt det sidste, og selv om det gør ondt på indtjeningen her og nu, kan det vise sig at være en yderst fornuftig investering i fremtidig vækst.
Man kan diskutere om finnerne har truffet den rigtige beslutning – og aktieanalytikerne skændes allerede på livet løs – men et er sikkert:
Nokia er ikke det sidste vestlige teknologi-selskab, som vil blive tvunget til at justere på strategien for at finde en vej over den kinesiske mur ind til verdens hotteste vækstmarkeder.