De digitale indfødte

Klumme: Er de digitale indfødte så meget anderledes, end vi digitale indvandrere? De unge indfødte vil gerne aflevere tysk-opgaver som podcast og kan MSN'e med 20 personer på én gang.

På Ørestad Gymnasium i København går de digitale indfødte, som Marc Prensky kalder dem.

Det er unge, som er vokset op med computeren og alt det nye it-udstyr som en naturlig del af deres hverdag, og som nu har valgt at gå på et gymnasium, som fokuserer på medier, kommunikation og kultur.

Hvad bruger vi it til?

I sidste uge havde man på konferencen New Media Days inviteret fem af disse digitale indfødte til at komme og fortælle de ældre digitale indvandrere i 30-40 års alderen om, hvordan eleverne bruger it til daglig.

De bruger internettet rigtig meget.

Som et redskab til at se skemaet, aflevere materiale i afleveringsmapperne på skolens intranet, få meddelelser fra lærerne, til at downloade, Google, lave lektier, være på Messenger, modtage Nyhedsfeeds og være i kontakt med deres venner – og for pigernes vedkommende helst det hele samtidig.

Mange krav til lærerne

30 elever i et klasselokale stiller mange krav til læreren.

Og der synes eleverne, at podcasting fungerer virkelig godt. For med podcast kan man arbejde med stoffet i ro og mag.

Det er muligt for eksempel i tysk at podcaste sin egen højtlæsning direkte til læreren og få respons tilbage fra læreren på udtalen.

Podcasting virker også til lektier i
matematik.

“Matemaktiklæreren podcaster de 10 sider, man har fået for. Det er meget godt at få ham med hjem i øret, så man kan høre det, man synes er svært, flere gange”, sagde en af pigerne.

Gratisaviser

De læser gratisaviserne på vej til skole, fordi gratisaviser er en god måde at underholde sig på i metroen, men køber kun sjældent en avis.

De er på radio, msn, tv og så videre hele tiden, fordi de ikke vil gå glip af noget.

“Jeg skal være en del af så mange ting som overhovedet muligt”, sagde en af pigerne.

En af drengene havde det ikke sådan. Han foretrak, at gøre en ting ad gangen.

“Mobilen er en forlængelse af min arm, og jeg bruger den til sms og msn og et billede i ny og næ, men ikke til at gå på nettet” fortalte en af pigerne.

Hun sender mellem 20-200 sms’er om dagen og har gratis sms på sin mobil. 10 procent af sms’erne er vigtige. Drengene sender kun få og faktuelle sms’er.

MSN hver dag

De bruger msn hver dag i flere timer fra klokken 16 og til de går i seng.

100-150 personer er tilsluttet deres msn. De kan have 20 samtaler kørende på en gang, “og det kan godt blive lidt forvirrende, hvor man kommer til at sende svar til de forkerte” som en af pigerne sagde og smilede.

De gider kun bruge nye tjenester, hvis de er nemme at bruge.

Online har de købt musik, iPod, computer og bøger.

Ringe-toner og wallpapers er yt, og det er et tabersignal at have en opgejlet mobil med masser af ringetoner.

De deltager i sms-konkurrencer, hvor det er til almindelig sms-takst, og hvor man kan vinde noget. De er ikke afvisende over for at betale for noget helt vildt interessant indhold på nettet.

De ser Myspace som et forum til at blive opdateret på, hvad der sker. Men fortrækker msn, fordi det er folk, de kender.

“Det er blevet lidt taberagtigt at lære folk at kende på nettet. Ligesom at gå på dating.dk – er du ikke lækker nok til at score en i virkeligheden?” sagde en af pigerne og grinede.

Er de anderledes

Er der så mange forskelle på de digitale indfødte og de digitale indvandrere?

Hvis man skal udvikle indhold til både os og dem, kræver det, at man sætter sig ind i os som brugere, vores behov og brugssituationer, at man kobler denne viden med en solid viden om de mange teknologiske muligheder, og at man gør det nemt for os at overskue, hvad vi skal betale for at bruge de nye tjenester, og hvordan vi betaler.

I fremtiden regner jeg med, at mange flere firmaer bliver gode til at mestre sådanne tværfaglige udviklingsforløb, også selvom de ikke besidder alle kompetencerne in-house.

Pouline Middleton er direktør for Crossroads Copenhagen, et netværk for kultur, medier og kommunikationsteknologi.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for klumme-skribentens holdning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere