Hemmelige partnere i YouTube-salget

Få timer før salget af YouTube til Google, indgik selskabet licensaftaler med Universal Music Group, Sony BMG og Warner. Målsætningen var øjensynlig at dæmme op for den tikkende bombe om ophavsretlige krav.

Tre af verdens største musikselskaber – Vivendi’s Universal Music Group, Sony BMG Music Entertainment og Warner Music Group – indgik i stilhed licensaftaler med selskabet YouTube, kort før webstedet blev solgt til Google. Musikselskaberne forventes at modtage omkring 50 millioner dollars for aftalerne.

I forbindelse med salget til Google, har det flere gange været fremhævet som en tikkende bombe under webstedet, at en væsentlig del af de videoer, der publiceres på YouTube. indeholder ophavsretligt beskyttede sange og videoklip.

I sidste måned fremhævede Universal Musics topchef, Doug Morris, således webstederne YouTube og MySpace som ”copyright-brydere”, og han sagde, at ”webstederne skylder os millioner af dollars”. Det skriver New York Times' onlinetjeneste.

Aftalerne, som musikselskaberne har indgået om mindre andele af YouTube, har haft til hensigt at beskytte Google fra sagsanlæg om brud på ophavsretten – et problem, der bekymrede Googles investorer, da YouTube-handlen blev annonceret. Google kan dog stadig risikere at blive trukket i retten af andre ophavsretshavere, der finder deres indhold publiceret på YouTube.

Tænker internet på en ny måde

Musikselskabernes forsøg på at beskytte rettigheder har været en benhård kamp. For år tilbage angreb de ledende musikselskaber tjenesten Napster med sagsanlæg og sidenhen oplæg til forlig, der indebar, at Napster skulle betale gigantiske summer til musikselskaberne. Forhandlingerne brød sammen, mens sagen endte med, at Napster til sidst måtte lukke dets websted.

Selskaberne har sidenhen kørt sager på sager mod privatpersoner i håbet om, at frygten for bøder og erstatninger vil nedbringe omfanget af illegal deling af sange. Men det digitale pirateri er fortsat, samtidig med, at salget af cd’er er faldende, og presset mod musikselskabernes topledelse har langsomt fået dem til at gentænke deres tilgang til internetdistribution.

På det seneste har selskaberne eksempelvis forsøgt at trække mere indtjening ud af musikvideoer. I stedet for at udbyde videoerne til normalpris, for at støtte cd-salget, har selskaberne indgået aftaler med tjenester som blandt andet Yahoo, om at dele de indtægter Yahoo får fra reklamer, der præsenteres for brugeren, før musikvideoklippet vises.

Samme fremgangsmåde kan forventes i forbindelse med videoer på YouTube. Som en del af aftalen vil YouTube også benytte en ny teknologi til at identificere ophavsretligt beskyttet materiale, der uploades til YouTube uden tilladelse.

Lige før lukketid

Den første af licensaftalerne med YouTube blev indgået af Warner Music. Herefter fulgte Universal og Sony BMG hurtigt efter. Ud af de fire største pladeselskaber, er det således kun EMI, der har holdt sig fra at indgå en aftale med YouTube.

Aftalen mellem pladeselskaberne og YouTube blev indgået få timer før Googles køb af YouTube blev offentliggjort. Kilder tæt på diskussionerne anfører, at pladeselskaberne skubbede på, så aftalerne kunne indgåes inden Google-købet, og pladeselskaberne dermed kunne få del i YouTubes værdistigning.

Ingen af de involverede selskaber har ønsket at kommentere sagen officielt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere