Hostet IP-telefoni er hot blandt de danske virksomheder - ikke mindst hos de nye storkommuner, der står over udfordringen med at skulle sikre kommunikationen på tværs af alle de nye institutioner.
Ny Vordingborg Kommune er blandt dem, der af samme årsag netop har valgt at outsource IP-telefonien, forklarer kommunens it-chef, Jesper Nielsen.
- Med den nye kommune skal vi ud i afkroge og ud til institutioner, som vi ikke tidligere har skullet servicere, og det har simpelthen givet nogle udfordringer, som vi har haft svært ved at løfte. Da vi så kunne se, at det ville blive en så stor installation med så mange apparater, blev vi nødt til at outsource driften.
Siemens får ordren
I dette tilfælde er det Siemens, der får ansvaret for at hoste og drive IP-telefonien for kommunen med 4000 medarbejdere, hvoraf de 1300 er telefonbrugere. Det frigør ressourcer hos kommunens egen it-afdeling.
- For vores egen it-afdeling har IP-telefoni jo aldrig været et primært kerneområde, og derfor har vi altid haft et problem med at have de nødvendige kompetencer i huset, forklarer it-chef Jesper Nielsen fra Ny Vordingborg Kommune.
Amerikansk tendens i Danmark
Hostet IP-telefoni har i flere år været meget populært på det amerikanske marked, og nu er strategien med at overlade driften til andre tilsyneladende også slået igennem i Danmark.
- Det er helt klart et stigende marked, for der kommer flere og flere hostede løsninger, lyder det Teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.
- Der er mange kunder, der efterspørger ydelserne både som rene serviceydelser, hvor man bare stikker en IP-telefon i væggen, eller – og det er nok mere udbredt lige nu –hvor du har noget udstyr stående hos dig selv, som du så gerne vil have huset hos en operatør, som så dermed også har driftsansvaret, forklarer han.
Torben Rune vurderer, at antallet af nye outsourcinger er størst hos de store virksomheder, for hos de små virksomheder betragter man mere telefoni som en ren tjenesteydelse, som man derfor også tidligere bare har overladt til sit teleselskab.
Stordriftsfordele
Også mange teleselskaber har fundet ud af, at der er penge at tjene på hostet ip-telefoni.
TDC lancerede i starten af september et produkt, der er rettet specielt imod de små og mellemstore virksomheder, der ikke selv kan overskue at stå for driften af virksomhedens ip-telefoni.
IBM og Siemens satser stort på managed IP-services, og det samme er tilfældet hos en lang række af mindre IP-telefoniudbydere.
- Hostet IP-telefoni er en god forretning for dem, blandt andet fordi man i flere af selskaberne producerer det her på en stor fælles platform i form af en meget kraftig server. Dermed er man konkurrencedygtige både på driftsprisen af det enkelte system og på trafikken, fordi man ofte kan pulje trafikken sammen og dermed købe ind i større kvanter, forklarer teleanalytiker Torben Rune.
- Strategien er, at du skal skabe en tjeneste, der for den enkelte kunde er billigere, end det kunden selv vil kunne strikke sammen, forklarer Torben Rune.