Valg af ehandelsløsning er butikkens fundament

Klumme: En skræddersyet e-handelsløsning er klart at foretrække, fordi den er fleksibel. Spam Fighter-direktør Martin Thorborg giver en stribe gode råd, hvis du planlægger at udvikle dit eget system.

Selv om en skræddersyet e-handels-løsning kan være fleksibel og fremtidssikret, er en god standardløsning ofte at foretrække.

Man kan købe mange færdiglavede løsninger, der kan udvides og ændres i større eller mindre grad, eller man kan starte på at lave en selv.

At lave en selv kan give den største fleksibilitet, og det vil måske være det mest tilfredsstillende i det lange løb.

Hård måde at starte på

Man kan skræddersy løsningen fuldstændig, som man gerne vil have den, men det kan være en meget hård måde at starte på.

At starte fra bunden med at lave sin egen e-handelsløsning kan virkelig tage lang tid. Det kan hurtigt løbe op i flere mandeår.

I Spamfighter har vi lavet vores egen løsning fra bunden, og det har trukket tænder ud.

Selv om vi har meget erfarne folk, der har prøvet at lave den slags før, har vi nok brugt det, der ligner to-tre mandeår for at få løsningen til at være præcis, som vi gerne vil have den, og vi skal løbende bruge tid på at opdatere den.

Det betyder, at vi i dag næsten kan hvad som helst.

Hver gang vi får en krøllet ide, er det blot et spørgsmål om at programmere en smule, og så har vi den ideelle løsning.

Det vil sige, at vi er virkelig godt kørende, og at vi har en fremtidssikret løsning.

Til gengæld har vi en konkurrent i Australien, som startede seks måneder før os. Selskabet har købt sin egen infrastruktur ude i byen og har derfor kunnet holde fuldt fokus på at udvikle dets produkter.

I dag skal dette selskab til at lave alt om, for nu snærer båndene i de standardløsninger, det har.

Men til gengæld omsætter det 30 gange så meget som os, så kunne jeg gøre det om, så …

Klart at foretrække

En god standardløsning er i mine øjne langt at foretrække i de fleste tilfælde.

For at klarlægge hvilken, du skal vælge, skal du lave en liste over de parametre, der for dig er væsentlige. Som inspiration har jeg lavet en liste, du kan plukke i:

- Er det en hosted løsning, eller skal du selv vedligeholde og installere den?

- Hvordan er firmaets kundeservice?

- Pris: Er det en gang for alle eller et abonnement?

- Er løsningen søgemaskinevenlig?

- Hvis det er en hosted løsning, er den stabil?

- Findes firmaet også i morgen, så du kan få løbende opdateringer?

- Er der plads til alle dine varer?

- Kan varerne præsenteres, som du gerne vil have det?

- Kan løsningen kobles sammen med dit ERP-system?

- Er der et API (application programming interface), så du selv kan lave ekstra moduler, hvis det bliver nødvendigt?

- Kan du automatisk præsentere relaterede varer til de varer, folk lægger i indkøbskurven?

- Understøtter løsningen selektion “drop down”, så du ikke skal vise billeder af alle størrelser af for eksempel en
T-shirt?

- Understøtter løsningen flere typer betaling, som for eksempel PayPal, eWire og udenlandske clearinghuse?

Søg på Google og gå ind på www.eksperten.dk og www.amino.dk, hvor den slags bliver diskuteret til den store guldmedalje.

Søgemaskinerne skal kunne lide den

Mange ting er vigtige, men af de ting, jeg er mest fokuseret på, er, at løsningen er en, som søgemaskinerne kan lide.

Der er ikke noget værre end at have udviklet en løsning, som er flot og fungerer, men udelukker søgemaskiner.

Det kan være noget nær umuligt at gøre noget ved, når først man har udviklet eller købt den.

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere