It-branchen spænder ben for it-investeringer

Mens it-branchen har travlt med at diskutere manglen på arbejdskraft, ulmer oprøret blandt kunderne. Mindst hver femte virksomhed mener, at it-branchens virksomheder svigter.

Forhold hos leverandørerne som fejl i modtaget software, dyre it-konsulenter, lille fleksibilitet og manglende kvalifikationer topper listen over de barrierer, som kunderne mener har stor betydning for brug af it.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Så uden en reaktion for at forbedre branchens image, risikerer kundernes utilfredshed at føre til færre investeringer.

Dermed trues fundamentet under den it-anvendelse, som både politikere og erhvervsfolk er enige om, skal sikre Danmarks vækstmuligheder.

En kronisk sygdom

– En kronisk sygdom, som aldrig helt bliver helbredt, men hvor symptomerne skal overvåges og ikke må forværres.

Sådan beskriver underdirektør Ejvind Jørgensen fra Rambøll Management diskussionen om kundernes forskellige former for utilfredshed med leverandørerne i it-branchen.

Hver femte virksomhed anser fejl og mangler i modtaget software som af stor betydning.

Herefter følger tre andre leverandør-relaterede barrierer, som virksomhederne er blevet bedt om at vurdere betydningen af.

Stigende tendens

Tendensen har været den samme i de seneste fire år: Stadig flere virksomheder anser forhindringerne som et stort problem for brug af it.

– Det er ikke så meget de konkrete tal for utilfredsheden, der er interessante, som tendensen. Stiger tallene, bliver symptomerne stærkere og kræver opmærksomhed, siger Ejvind Jørgensen.

Han har gennem 11 år stået bag Rambøll Management og organisationen Dansk IT’s årlige undersøgelse IT i Praksis.

Her har problemer i relationen mellem kunde og leverandør spillet en central rolle siden den sidste store bølge af it-investeringer i slutningen af 1990’erne.

Da diskussionen toppede i 2000 oplevede mere end halvdelen af virksomhederne i undersøgelsen leverandørsvigt i form af aftalebrud som for eksempel mangel på kvalitet, tid og pris.

Organisationerne Dansk IT og IT-Branchen nedsatte til sidst en arbejdsgruppe, hvor diskussionen efter flere tiltag inden for kravspecifikationer, softwaremodenhed og andre kvalitetsforbedringer blev sendt til hjørnespark samtidig med, at it-investeringerne fra 2001 til 2004 næsten svandt helt ind.

Overraskede

Derfor overrasker tallene fra Danmarks statistik også flere fremtrædende it-chefer og branchefolk.

Danske Banks CIO og formand for Dansk IT’s fagråd for IT Governance, Peter Schleidt, mener, at det er internt i virksomhedens evne til at understøtte sin forretning med it, at de største udfordringer for it-anvendelse ligger.

Dermed er det virksomhedens eget ansvar og ikke noget, den kan skubbe videre til it-leverandørerne.

– Selvfølgelig er der fejl i softwarepakker, som man køber hos eksempelvis Microsoft, Oracle eller IBM. Men de kører trods alt hos så mange virksomheder, at man selvfølgelig kan sætte det op, så man har en fornuftig driftstabilitet. Softwareleverandørerne opfylder vores servicemål, siger Peter Schleidt.

It-leverandørens ansvar

Christian Ohm, it-politisk konsulent i Dansk Handel og Service, er ikke enig.

Han mener, at det er it-leverandørens ansvar, at der bliver leveret de rigtige varer til de rigtige kunder.

– Når man laver en kontrakt, så er det, at man som it-leverandør skal være god til at spørge ind til det, som virksomheden reelt har brug for, siger han.

Samtidig indrømmer Christian Ohm dog, at der er brug for, at virksomheden selv engagerer sig i de nye it-løsninger.

Han er modtagelig for, at der kommer nogle nye it-systemer.

Heller ikke i leverandørernes organisation IT-Branchen fralægger man sig ansvaret.

Administrerende direktør Jakob Lyngsø understreger, at der ikke er noget, der er tilfredsstillende, hvis det ikke er 100 procent i orden.

– Det her er noget, vi arbejder med hele tiden. De enkelte leverandører må hele tiden have fokus på de her områder. Og som branche laver vi hele tiden aktiviteter for at blive dygtigere til at lave leverancer, der er bedre testet og mere sikre, siger Jakob Lyngsø.

Læs mere i fredagens trykte udgave af Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere