Den digitale signatur er sikker nok, hvis man vil til at ændre på sine skatteoplysninger, til at se post fra det offentlige og til at få adgang til personlige oplysninger om sig selv på flere offentlige og enkelte private sider.
Men den er muligvis ikke sikker nok, hvis man vil oprette en konto i en bank. Her kan det være nødvendigt for kunderne at vise legitimation eller at sende en kopi af deres sygesikringsbevis til banken.
Det fortæller Finanstilsynet til Computerworld.
– Fordi det er godt nok til nogle ting, så betyder det ikke, at det er godt nok til at opfylde internationale forpligtigelser, siger Susanne Nielsen, finansinspektør i Finanstilsynet.
Ingen vejledning
Allerede sidste efterår beskrev Morgenavisen Jyllands-Posten problemstillingen.
Dengang lovede både Erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) og videnskabsminister Helge Sander (V) at kigge på sagen igen.
Siden har sagen mere eller mindre stået stille, og bankerne har end ikke modtaget en vejledning i de nye regler, selv om de træder fuldgyldigt i kraft 1. januar 2007.
Hverken Bendt Bendtsen eller IT- og Telestyrelsen, der står for den digitale signatur, har ønsket at kommentere sagen.
Kopier forøger ikke sikkerheden
Netbanken Skandiabanken forstår ikke, at Finanstilsynet ikke har truffet en endelig afgørelse endnu. Digital signatur er det mest sikre system, mener de.
– Vi prøver at få folk på Christiansborg til at forstå, at der ikke er meget sikkerhed i at sende en kopi af et sygesikringsbevis og et kørekort, for det hele kan være stjålet, siger Henrik Hein, der er advokat for Skandiabanken.
Henrik Hein har på vegne af Skandiabanken appelleret Finanstilsynets foreløbige afgørelse til erhvervsankenævnet, der netop nu behandler sagen.
Læs mere om digital signatur i den trykte udgave af Computerworld