Rambøll Management er ikke enig med undervisningsminister Bertel Haarder i, at de nationale rammer for it i folkeskolen er på plads.
De står bag en stor nordisk undersøgelse af it i folkeskoler og på gymnasier, som viser, at der trods positive erfaringer med at bruge it stadig er problemer med at få det fulde udbytte af it-satsningerne.
- Det tolker vi, som at lederne ikke er klædt på til at tænke it strategisk. 90 procent ser it som et stærkt redskab, men de har svært ved at realisere potentialerne, siger Sanya Gertsen Pedersen, der var projektleder på undersøgelsen E-learning Nordic 2006.
- Der er behov for bedre tilbud til lederne. Det skal gøres hånd i hånd med Kommunernes Landsforening, men det kræver noget støtte fra regeringen, siger hun.
It ikke integreret
Bertel Haarder har afsat 230 millioner til efteruddannelse af lærere og ledere, og Sanya Gertsen Pedersen håber, at lederne her vil lære at tænke strategisk.
- Vi ser ikke nogen opfølgning på lærernes kurser ude på skolerne i dag. Lederne har i dag uddelegeret arbejdet til nogle få it-ildsjæle ude på skolerne. Det er sket i den bedste mening, men på den måde er det ikke blevet forankret og integreret på skolerne, siger hun.
Sanya Gertsen Pedersen mener til gengæld ikke umiddelbart, at der er større behov for mere it-udstyr eller store nationale it-projekter i folkeskolen, da pengene kan være spildt, hvis ikke forankringen på skolerne er i orden.
Uddannelsesforum 2006 er en årlig messe og konference med over 2000 deltagere, som er arrangeret af Uni-C.
Computerworld følger Uddannelsesforum 2006 med onlineartikler og podcast. Fra på fredag begynder Computerworld desuden en ny serie om it i det danske uddannelsessystem.