For andet år i træk topper XPonCard A/S listen over de dygtigste leverandører af storage og industriel hardware i Danmark.
Omsætningen tog igen et kvantespring med en stigning på 23,7 procent og landede på knap 612 millioner kroner.
Det er blandt andet selskabets fokus på service i forbindelse med betalingskortløsninger på det danske og nordiske marked, der begynder at slå igennem.
Traditionelt har selskabet produceret og distribueret plastickort til betalingsløsninger, identifikation, loyalitetsprogrammer og lignende.
- Men de seneste år har vi også opbygget kortadministration som en service og kan derfor levere en totalløsning, der omfatter såvel opbygning af kortløsningen og den tilhørende kortadministration. Det har givet os god mulighed for at arbejde sammen med blandt andet udenlandske banker, små danske pengeinstitutter, offentlige myndigheder og butikskæder, fortæller administrerende direktør Flemming Breinholdt.
XPonCard A/S er en del af den svenske børsnoterede koncern XPonCard. Men koncernens topchef er danskeren Flemming Breinholdt, der arbejder fra XPonCard A/S’ lokaler i Rødovre.
Han understreger at dette servicefokus bliver en vigtig driver for vækst i de kommende år, hvor han forventer at XPonCard skal være med til at udstede stadig flere kort i serier, der bliver mindre end dem der kendes i dag.
Kunsten er at bruge hele den viden om kortmarkedet, som XPonCard har udviklet som partner på blandt andet det danske Dankort til at gøre det nemt og billigt for flere typer forretninger og organisationer at bruge en kortløsning til betaling eller loyalitet.
Dermed arbejder XPonCard målrettet på at få en god bid af det europæiske marked for outsourcing af forretningsprocesser eller business process outsourcing (BPO), som analysehuset Forrester skønner vil være på 11 milliarder euro i år og vokse til 18,9 milliarder euro i 2011.
I den periode vil BPO indenfor finansområdet være den hastigst voksende med årlig vækst på ni procent.
XPonCards danske aktiviteter har deres rod i virksomheden dz danmark, der dels spillede en central rolle som leverandør af Dankort og i 1990-erne udviklede løsninger til produktion af det SIM-kort, som er kernen i mobiltelefonoperatørernes kundeforhold.
dz danmark blev i 1995 købt af den svenske Graphium-koncern, der efter at have solgt trykkeri- og blanketforretningen fra i 2001 skiftede navn til XPonCard.
XPonCard beskæftiger i alt 430 ansatte. I Danmark har de 191 ansatte udover betalingsløsninger også fuld fart på salget af SIM-kort til de mange mobiltelefonoperatører over hele verden, der til stadighed har brug for SIM-kort både til nye mobilbrugere og ikke mindst når brugerne skifter mobiloperatør.
- På mobilområdet har der jo været meget fokus på 3G. Men mere interessant for XPonCard er udviklingen mod mega SIM, der er næste generation SIM-kort med langt bedre mulighed for at håndtere alle multimedier på mobilområdet, siger Flemming Breinholdt.
XPonCard arbejder mod at placere sig blandt de ti største leverandører af SIM-kort i verden. Men selvom selskabet fik sin første kunde i telebranchen for 12 år siden og har salgskontorer i blandt andet Bangkok, Indonesien og USA, så skal der både udvikles og sælges til for at flytte sig fremad på markedet.