Madonna ved det. Rolling Stones ved det også. Byens eget superligahold har vidst det længe. Horsens er noget ganske særligt. Og byen rummer nu også vinderen af årets Top 100 for sværvægtere.
Telia Stofa er nemlig noget så usædvanligt som et stort it- og teleselskab med hovedsæde i Horsens.
Det var oprindeligt Anton Petersen, der i 1958 grundlagde Stofa som leverandør af fællesantennesystemer til antenne-, bolig- og grundejerforeninger.
I begyndelsen af 1990'erne begyndte Stofa at se sig om efter en stor pengekasse der kunne indfri selskabets ambitionsniveau på det liberaliserede danske telemarked.
Halvdelen af Stofa var dengang ejet af amerikanske Cox Communications, mens den øvrige halvdel var ligeligt fordelt på danske investorer som GN Store Nord, ISS, Politken og Gutenberghus.
Den nye ejer blev det svensk/finske TeliaSonera, der nok kunne se en forretningsmulighed i lyslederkablerne på det danske marked.
Fokus, fokus, fokus
I dag forsynes omkring 600.000 danske husstande med tv, radio og internet fra Telia Stofa, der dermed er Danmarks næststørste leverandør af kabel-tv og privat bredbånd.
Manden bag de seneste års gode resultater er Ole Simonsen, der siden november 2000 har været administrerende direktør.
Omsætningen er steget støt fra 344 millioner i 2001 til nu 742 millioner i 2005. Samtidig strutter bundlinien af sundhed med et overskud på 91 millioner kroner i seneste regnskabsår.
Og Ole Simonsen har en simpel forklaring på Telia Stofas succes:
- Fokus, fokus og atter fokus. Vi valgte telefoni og erhvervskunder fra - det klarer vores søsterselskab herhjemme, siger han.
- Det har været os magtpåliggende, at blive en langsigtet, holdbar vækstvirksomhed. Det handler om en fornuftig bundlinie, siger Ole Simonsen, der ikke er naivt beskeden, men heller ikke praler af virksomhedens resultater.
Samtidig understreger direktøren, at kundekontakten er det vigtigste omdrejningspunkt:
- Nærheden til kunderne og medarbejderne er det vigtigste. Derfor skal processer, systemer og procedurer være så simple som muligt. Det er de fundamentale ting, der giver succes. Vi går ikke på kompromis med kvaliteten. Et dårligt tv-signal er ikke acceptabelt, forsikrer Ole Simonsen.
Der har været overvejelser om at fusionere alle Telias aktiviteter i Danmark, men i stedet fortsætter man med uafhængige søsterselskaber.
Ifølge direktøren kan synergieffekterne ved en fusion ikke opveje risikoen for at miste den selvstændige identitet, som Telia Stofa har opbygget gennem næsten et halvt århundrede.
Ledelsesstil inspireret af brasiliansk angrebspil
Ole Simonsen har spillet på samme fodboldhold i 39 år og har selv været træner. Fodbold er derfor en naturlig del af det strategiske og ledelsesmæssige billedsprog i Telia Stofa:
- Vi forsøger at spille på brasiliansk. Det skulle gerne være seværdigt og med dygtige enkeltmandspræstationer. Den overordnede ramme er naturligvis udstukket på forhånd, siger en begejstret direktør.
- Banen er så at sige kridtet op, og alle vore spillere skal være i topform. Men når startfløjtet lyder, er der dømt angrebsfodbold fra vores side. Vi vil ikke spille passivt og afvente modstanderens forsvarsfejl. Vi vil selv frem på banen og score for at afgøre kampen. Og selvom det er en holdindsats, så skal der være plads til den individuelle pragtpræstation, der med et par skarpe driblinger pludselig splitter modstanderens forsvar, fortsætter han.
Det fodboldmæssige islæt er ikke kun billedsprog. Fysisk har virksomheden dommerkort liggende i skuffen, så en medarbejder kan tildeles et rødt eller gult kort, hvis vedkommende har forbrudt sig på virksomhedens værdier: Show respect, Add value og Make it happen.
- Vi accepterer ikke slendrian omkring de tre kerneværdier. Eksempelvis kan ærlighed ikke gradbøjes, siger Ole Simonsen, der selv fik et rødt kort under en ophedet diskussion i ledergruppen, hvor han fik udtalt sig noget kontant.
Medarbejderne bliver ikke trukket i løn eller truet med fyring, men internt ligger der stor signalværdi i disse dommerkort, der holder medarbejderne til ilden.
Selv har Ole Simonsens intet problem med at holde sig til ilden. Telia Stofa er i en så omskiftelig branche, at virksomheden hele tiden fornyer sig. Og så motiveres han af de daglige smil på medarbejdernes ansigt. I hovedsædet ved Horsens.