Hvem sagde, at det altid er en fordel at være lille og vågen?
Resultaterne hos Danmarks største mobilselskab TDC Mobil modbeviser i hvert fald mange af fordommene om, at store selskaber er langsomme til at tilpasse sig markeder i forandring.
Selskabet har leveret en indtjeningsvækst de senere år som mange, langt mindre konkurrenter, kun kan drømme om.
Sidste år steg TDC Mobils driftsindtjening med 25 procent til godt 1,5 milliarder kroner – og det var ikke fordi året før var sløjt.
Da steg indtjeningen nemlig med 34 procent.
Styrer uden om priskrig
Det er vel at mærke sket i et marked, hvor priserne på det vigtigste produkt, mobilminutter, er halveret over de seneste par år.
- Hvis priserne ikke var faldet så meget, ville vi have genereret en indtjeningsvækst på 30-40 procent, siger TDC Mobils direktør Mads Middelboe, ikke uden stolthed.
Selskabets omsætning er også inde i en god vækstgænge med en stigning sidste år på 10 procent til 6,97 milliarder kroner.
En fleksibel strategi indenfor TDC familien er en af årsagerne til succesen, vurderer Mads Middelboe.
- Det er en af nøglerne at kunne operere med flere mærker for at tilfredsstille forskellige kundesegmenters behov, siger han.
Det har også i nogen grad friholdt TDC Mobil for deltagelse i den benhårde priskonkurrence i discountsegmentet, hvor det TDC-ejede lavprisselskab Telmore befinder sig.
- Vi har en positionering om, at vi skal være mere værd for kunden, siger Mads Middelboe.
Der er nogle tegn på, at det er lykkedes. I hvert fald viser en undersøgelse fra Gallup GTI, at TDC Mobil scorer klart højere points end de andre netværksoperatører hvad angår loyalitet og kundetilfredshed.
Telefoni skal sælges som dagligvare
Mobiltelefoni er selvfølgelig en mere kompliceret vare end vaskepulver, men det er ikke teknikken, der skal sælge produktet. Tværtimod.
- Branchen er blevet bedre til ikke at fokusere på teknologier. Jeg plejer at sige, at vi skal have gjort det her til en dagligvare, siger Mads Middelboe, som trådte sine ledelsesmæssige barnesko hos Mölnlycke, der sælger hygiejneprodukter.
Effektiv og præcis markedsføring er blevet et afgørende element i konkurrencen i en branche, hvor ingen kan hævde at være lysår foran på den teknologiske front.
- Alle konkurrenter har i princippet adgang til den samme teknologi.
Så selvom den tekniske udvikling går hurtigt, kan det godt være rigtigt nu og da at træde på bremsen og lade andre tage skraldet for en for hurtig udrulning af nye teknologier.
- At være ’first mover’ er ikke en farbar strategi, siger Mads Middelboe.
- Vi tror på evolution frem for revolution, fortsætter han.
Et eksempel er 3G området, hvor mange har kritiseret TDC Mobil for at være for langsomt på aftrækkeren. Men det er ikke en kritik, der anfægter direktøren.
- Vi har ikke plastret hele Danmark til med 3G stationer. Det ville have været forretningsmæssigt uansvarligt, siger han.
Regulering truer forretningen
Selvom TDC Mobil er kommet godt ind i 2006, lurer der adskillige udfordringer forude.
Det gælder reguleringen af de såkaldte termineringspriser, hvor TDC Mobil og dets to største konkurrenter, Sonofon og TeliaSonera, skal nedsætte gennemsnitspriserne med omkring 35 procent over de næste to år.
En anden udfordring er det forestående fald i roamingpriserne efter EU Kommissionen har presset teleselskaberne til at reducere deres ofte eksorbitante afgifter på området.
Her regner TDC Mobil dog med, at forøget forbrug kan afbøde en del af faldet i priserne.
- Det er skidt, når man har et produkt, som kunderne er bange for at bruge, fordi det er for dyrt, siger Mads Middelboe.