Aflyttede samtaler, virus i firma-netværket eller i værste fald et totalt kommunikationsnedbrud.
Det frygter analytikere og sikkerhedsfirmaer kan blive fremtiden for virksomheder, som benytter ip-telefoni.
For selvom de fleste virksomheder i dag forbinder den stadig mere udbredte ip-telefoni med besparelser og ikke nye sikkerhedsrisici, varer det ikke længe, før det kan blive tilfældet.
Både sikkerhedseksperter og analytikere vurderer at det ikke varer længe før vi ser de første sikkerhedsangreb på virksomheder gennem ip-teknologien.
Det skriver Erhvervsbladet.
Softwaren er problemet
Problemet skyldes ikke selve voip-teknologien. Det er derimod softwaren til voip-telefonien, der udgør problemet, forklarer Lasse Hjorth, der er supportchef ved sikkerhedsvirksomheden Virus112.
- Her åbner man reelt en port ind til den enhed, som skal modtage opkaldet, siger Lasse Hjorth til Erhvervsbladet.
Ifølge Lasse Hjort er problemet, at firmaerne løber ind i store udfordringer, når de skifter det traditionelle telefonsystem i et lukket system ud med ip-telefonien, der fungerer via internettet.
Ikke sikkert nok
Hos softwarefirmaet Check Points mener Jan Bau, direktør i Danmark, at alt for få virksomheder tænker sikkerhed ind i deres voip-telefoniløsning, fordi de ikke ved, hvad de skal være opmærksomme på.
Den komplicerede teknologi gør nemlig, at sikkerheden kommer i anden række.
- Jeg mener ikke, at der tænkt tilstrækkelig med sikkerhed ind i de løsninger, der bliver implementeret i dag, siger han til Erhvervsbladet.