Nokias mobile førerposition under pres

Nokias dage som den absolutte førerhund i mobilindustrien kan være talte. Motorola stormer frem i en mobilbranche, der ventes at sælge næsten en milliard terminaler i år.

ComputerViews: Med teknologisk innovation og stor flair for marketing har Nokia domineret det globale marked for mobiltelefoner i det meste af et årti. Mens det er gået op og ned – oftest ned - for konkurrenter som Ericsson, Siemens og Alcatel, har Nokia formået at holde en markedsandel på over 30 procent.

Men de seneste par måneder har været triste for den finske mobilgigant og dens aktionærer. Aktiekursen er dalet med 25 procent siden forsommeren, og den ene børsmægler efter den anden hænger sælg-skiltet ud.

Årsagen er klar. For første gang i mands minde står det finske industrividunder overfor en værdig udfordrer til tronen. Den nye rival er en af de gamle kendinge i mobilindustrien, Motorola, hvis forretning på terminalområdet ellers var i dyb krise i begyndelsen af årtiet.

Motorola stormer frem

I dag står der imidlertid Motorola på en stor del af væksten i det globale mobilsalg. I andet kvartal lå den amerikanske producents markedsandel på 21,9 procent, hele 4,2 procentpoint højere end i samme kvartal året før, ifølge Gartner. Nokia fører dog fortsat klart med 33,6 procent af det globale salg.

Motorola har i særdeleshed skabt fremgang ved at lancere elegante og prisbillige produkter – for eksempel deres nye, åleslanke Motofone – rettet til de ’emerging markets’ i øst og syd, hvor hovedparten af den fremtidige vækst i terminalsalget skal hentes. Allerede i dag sælges fire ud af ti nye mobiltelefoner i bare fire markeder – Brasilien, Rusland, Indien og Kina.

Med en stærk pipeline af produkter tyder alt på, at Motorola fortsat kan tage markedsandele.

- Vores langsigtede mål er at blive nummer et, siger Motorolas topleder Ed Zander.

Og det er mere end bare tomt salgsgas. Ingen kan afskrive Nokias legendariske evne til at genopfinde sig selv, men hvis Motorola udnytter dynamikken i de nye vækstmarkeder, vil tronen for alvor begynde at vakle under finnerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere