ComputerViews: Med teknologisk innovation og stor flair for marketing har Nokia domineret det globale marked for mobiltelefoner i det meste af et årti. Mens det er gået op og ned – oftest ned - for konkurrenter som Ericsson, Siemens og Alcatel, har Nokia formået at holde en markedsandel på over 30 procent.
Men de seneste par måneder har været triste for den finske mobilgigant og dens aktionærer. Aktiekursen er dalet med 25 procent siden forsommeren, og den ene børsmægler efter den anden hænger sælg-skiltet ud.
Årsagen er klar. For første gang i mands minde står det finske industrividunder overfor en værdig udfordrer til tronen. Den nye rival er en af de gamle kendinge i mobilindustrien, Motorola, hvis forretning på terminalområdet ellers var i dyb krise i begyndelsen af årtiet.
Motorola stormer frem
I dag står der imidlertid Motorola på en stor del af væksten i det globale mobilsalg. I andet kvartal lå den amerikanske producents markedsandel på 21,9 procent, hele 4,2 procentpoint højere end i samme kvartal året før, ifølge Gartner. Nokia fører dog fortsat klart med 33,6 procent af det globale salg.
Motorola har i særdeleshed skabt fremgang ved at lancere elegante og prisbillige produkter – for eksempel deres nye, åleslanke Motofone – rettet til de ’emerging markets’ i øst og syd, hvor hovedparten af den fremtidige vækst i terminalsalget skal hentes. Allerede i dag sælges fire ud af ti nye mobiltelefoner i bare fire markeder – Brasilien, Rusland, Indien og Kina.
Med en stærk pipeline af produkter tyder alt på, at Motorola fortsat kan tage markedsandele.
- Vores langsigtede mål er at blive nummer et, siger Motorolas topleder Ed Zander.
Og det er mere end bare tomt salgsgas. Ingen kan afskrive Nokias legendariske evne til at genopfinde sig selv, men hvis Motorola udnytter dynamikken i de nye vækstmarkeder, vil tronen for alvor begynde at vakle under finnerne.