Sælg det samme som alle andre og vind

Klumme: Der skal noget ekstra til, hvis man som e-butik vil give konkurrenterne baghjul. Læs Martin Thorborgs klumme fra seneste nummer af Computerworlds papirudgave.

Hvis du absolut skal handle med det samme, som alle andre, så sørg for, at din butik skiller sig ud fra mængden og giver kunden noget ekstra.

Når du starter en e-butik, er det børne­lærdom at finde nogle varer, som andre ikke sælger. At sælge det samme som mange andre er meget svært, og sandsynligheden for, at det går galt, er stor. Hurtigt ender man i en dødsspiral, hvor prisen er den eneste faktor, og det er ikke sund forretning.

Men har du en gang besluttet dig for at prøve, kan du lige så godt gøre det ordentligt. Så hvis du sælger bøger, cd’er, børnetøj, computere og så videre, er her et godt, gennemprøvet fif.

Kunden er ligeglad

Som udgangspunkt er kunden flintrende ligeglad med, om han køber en cd af Michael Jackson det ene eller andet sted. Det, kunden primært kigger på, er prisen, leveringshastigheden, og om forretningen virker reel eller ej.

Men man kan gøre meget mere, og vejen viste et amerikansk firma, der solgte rør: Firmaets problem var, at mange andre firmaer solgte rør af samme kvalitet og til samme pris.

Virksomheden var altså i et stort dilemma, for hvordan skulle den skille sig ud fra konkurrenterne? Da fru­stra­tio­nen var størst, ansatte firmaet en ny marketingmand, der skulle markedsføre rørene, og han fik en simpel, men genial ide: Hver gang firmaet fik en ordre, sendte han en lille gave med i et af rørene. Det kunne være en pose slik, en pose kaffe eller en eller anden ting, modtageren så fik.

Gør noget anderledes

Det havde en dramatisk indflydelse på antal af solgte rør. Her var der et firma, der leverede lidt ekstra. Det var småting til ingen penge, men det var bare den her forskel, der gjorde udslaget. Det betød, at virksomheden blomstrede voldsomt op og gav konkurrenterne baghjul.

Den samme ide kan man sagtens bruge til en e-handels-butik. Når nu folk for eksempel bestiller en cd med Michael Jackson, kunne man for eksempel lægge en lille pose slik med, en kasket eller en eller anden lillebitte ting. Man kunne skrive en sød hilsen på fakturaen, medsende en lydfil med et eller andet sjovt eller hvad som helst.

Hos Spamfighter sender vi en personlig mail til folk tre dage efter, de har installeret programmet. Brian, vores supporter, er afsender af mailen, og han spørger kunden, om alt er i orden, og om der er noget, han kan hjælpe med.

Viral markedsføring

Salget af Spamfighter steg tydeligt, efter vi indførte mailen, som jo er gratis for os at sende. Den sender et signal om, at vi interesserer os for kunden, og at vi altid er der for hende. Dertil har kunderne en tendens til at snakke om ting, der overrasker dem, og mailen har derfor en god viral ­effekt.

Så har du en e-butik med generiske varer, så tænk lidt kreativt over, hvordan du kan skille dig ud fra mængden. Det er billigt, det er sjovt og det virker!

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere