Hvis du absolut skal handle med det samme, som alle andre, så sørg for, at din butik skiller sig ud fra mængden og giver kunden noget ekstra.
Når du starter en e-butik, er det børnelærdom at finde nogle varer, som andre ikke sælger. At sælge det samme som mange andre er meget svært, og sandsynligheden for, at det går galt, er stor. Hurtigt ender man i en dødsspiral, hvor prisen er den eneste faktor, og det er ikke sund forretning.
Men har du en gang besluttet dig for at prøve, kan du lige så godt gøre det ordentligt. Så hvis du sælger bøger, cd’er, børnetøj, computere og så videre, er her et godt, gennemprøvet fif.
Kunden er ligeglad
Som udgangspunkt er kunden flintrende ligeglad med, om han køber en cd af Michael Jackson det ene eller andet sted. Det, kunden primært kigger på, er prisen, leveringshastigheden, og om forretningen virker reel eller ej.
Men man kan gøre meget mere, og vejen viste et amerikansk firma, der solgte rør: Firmaets problem var, at mange andre firmaer solgte rør af samme kvalitet og til samme pris.
Virksomheden var altså i et stort dilemma, for hvordan skulle den skille sig ud fra konkurrenterne? Da frustrationen var størst, ansatte firmaet en ny marketingmand, der skulle markedsføre rørene, og han fik en simpel, men genial ide: Hver gang firmaet fik en ordre, sendte han en lille gave med i et af rørene. Det kunne være en pose slik, en pose kaffe eller en eller anden ting, modtageren så fik.
Gør noget anderledes
Det havde en dramatisk indflydelse på antal af solgte rør. Her var der et firma, der leverede lidt ekstra. Det var småting til ingen penge, men det var bare den her forskel, der gjorde udslaget. Det betød, at virksomheden blomstrede voldsomt op og gav konkurrenterne baghjul.
Den samme ide kan man sagtens bruge til en e-handels-butik. Når nu folk for eksempel bestiller en cd med Michael Jackson, kunne man for eksempel lægge en lille pose slik med, en kasket eller en eller anden lillebitte ting. Man kunne skrive en sød hilsen på fakturaen, medsende en lydfil med et eller andet sjovt eller hvad som helst.
Hos Spamfighter sender vi en personlig mail til folk tre dage efter, de har installeret programmet. Brian, vores supporter, er afsender af mailen, og han spørger kunden, om alt er i orden, og om der er noget, han kan hjælpe med.
Viral markedsføring
Salget af Spamfighter steg tydeligt, efter vi indførte mailen, som jo er gratis for os at sende. Den sender et signal om, at vi interesserer os for kunden, og at vi altid er der for hende. Dertil har kunderne en tendens til at snakke om ting, der overrasker dem, og mailen har derfor en god viral effekt.
Så har du en e-butik med generiske varer, så tænk lidt kreativt over, hvordan du kan skille dig ud fra mængden. Det er billigt, det er sjovt og det virker!
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter.