Coop åbner musikbutikken Musikhylden på nettorvet.dk og kvickly.dk. Musikhylden indeholder mere end 650.000 musiknumre og er leveret af TDC.
- Vi har valgt at satse på en online musikbutik, fordi vi ved, at det er den vej, markedet går, siger Annette Falberg, internetchef i Coop Danmark.
Fra 2004 til 2005 steg supermarkeds-
gigantens salg af Mp3-afspillere med 50 procent, fortæller Annette Falberg, og den samme stigning ser ud til at gentage sig i år.
- Derfor er det naturligt, at vi også vil tilbyde musikken, der hører til, siger hun.
TDC har allerede succes med salg af musikdownloads og er en af landets største udbydere. Coop har derimod succes med salg af cd’er gennem især Kvickly og Kvickly xtra.
Gensidige fordele
- TDC og Coop supplerer hinanden fantastisk godt inden for dette forretningsområde, og vi forventer, at begge virksomheder vil få stor fordel af partnerskabet, siger direktør Gert Rieder, TDC Privat.
Coop Danmarks satsning på digital musik sker i forlængelse af den eksisterende netbutik, Nettorvet.
- Størstedelen af vores kunder på Nettorvet er mellem 30 år og 60 år. Og det er ingen hemmelighed, at vi med Musikhylden håber på også at få fat i de yngre kunder, siger Annette Falberg.
Hun ønsker dog ikke at oplyse, hvilke forventninger COOP har til antallet af downloads.
TDC's musikbutik blev etableret i efteråret 2003 og står i dag for omkring 35 procent af omsætningen på det hjemlige marked for salg af musik på nettet, oplyser TDC.
Virksomheden vurderer, at salg af musik i digitale formater vurderes i dag udgør omkring fem procent af den samlede omsætning på musikmarkedet.