Softwaregiganten Microsoft overvejer at bruge dele af selskabets lavpris kontorpakke Works i en onlineudgave, der skal tage konkurrencen op mod de nye webbaserede konkurrenter til Office. Det skriver henholdsvis CNET og BusinessWeek.
Works-pakken sælges typisk sammen med nye pc'er, hvor den fungerer som et lavprisalternativ til Officepakken.
Microsoft har nu taget Works ind under samme afdeling som Office og vil forsøge at udforske mulighederne i den oversete, men alligevel udbredte kontorpakke.
- Vi forsøger at friske Works op, siger strategichef Alan Yates fra Microsoft til CNET.
Onlineudgave
Blandt andet overvejer Microsoft, hvorvidt der skal udvikles en onlineudgave af Works, der dels kan fungere som en ny indtjeningskilde og dels som et modtræk til de webbaserede konkurrenter.
På det seneste er flere webbaserede tekstbehandlings-programmer dukket op.
Selv om de ikke har alle de funktioner, der findes i en fuld kontorpakke, kan de alligevel fungere som alternativ for visse brugere, der ikke har behov for de tungeste funktioner i eksempelvis Word.
Derfor vil Microsoft forsøge at undgå at stå uden et tilsvarende produkt, hvis de webbaserede tjenester viser sig at slå igennem til et større publikum.
Området skal erobres
- Det her er vigtigt. Vi har tænkt os at erobre det område, siger produktchef Chris Capossela fra Microsoft til BusinessWeek.
Microsoft tager angiveligt enhver form for ny konkurrent til selskabets pengemaskine Office alvorligt.
Og har god grund til det, da Office i sig selv er et eksempel på, at det er muligt at få brugerne til at skifte leverandør.
Officepakkens succes bygger på, at Microsofts Word fortrængte WordPerfect som det foretrukne program til tekstbehandling, ligesom Excel fortrængte Lotus 1-2-3.
Vil fortsætte som klientinstalleret pakke
Selv om Works skulle få en onlineklon, vil softwarepakken fortsat leve videre som en klientinstalleret pakke, understreger Microsoft.
- Det er ret sjældent, at vi lukker af for noget. Der er stadig mange steder i verden, hvor onlinedistribution af software ikke er tilstrækkeligt udviklet, siger Alan Yates til CNET.
En eventuel onlineudgave af Works ville formentligt skulle finansieres ved hjælp af reklamer.
Microsoft erkender dog, at det kan blive svært at overbevise brugerne om, at de skal skifte til en reklamefinansieret version af en programpakke, de er vant til at få med næsten gratis, når de køber en ny pc.