Igennem mange år har softwarehuset CapaSystems solgt sine løsninger med fokus på teknikken bag.
Den strategi har givet svingende resultater og kostede fra november sidste år til marts i år ni af de 29 ansatte deres job.
- I marts satte vi os ned i to dage for at finde ud, hvad vi ville og fastlagde en strategi for virksomheden, fortæller Nicolai Stumpe, der samtidig overtog posten som administrerende direktør for CapaSystems.
En afgørende del af strategien er at se på, hvad kunden kan få ud af en system management-løsning fra selskabet snarere end at sælge løsningen på den bagvedliggende teknik.
Omgående resultat
Den økonomiske konsekvens af, at CapaSystems fik sig en strategi og en vision, slog straks overbevisende igennem.
I regnskabsårets første otte måneder fra 1. juli 2005 til 1. marts 2006 havde firmaet en bruttofortjeneste på godt otte millioner kroner.
Men fra udklækningen af strategien først i marts til regnskabsårets afslutning 30. juni nåede CapaSystems en bruttofortjeneste på godt 12 millioner kroner. Det vil sige 50 procent mere på den halve tid.
- Vi har aldrig haft hverken en strategi eller en egentlig vision, så det var virkelig en milepæl for os med den strategi. Og det at kigge på udbyttet for kunden i stedet for teknikken er også en stor ændring i vores lille teknikbiks, fastslår Nicolai Stumpe, der har arbejdet for CapaSystems i forskellige funktioner gennem de sidste 12 år.
MS et nødvendigt onde
Konkurrencen mærker CapaSystems især fra Microsoft, der paradoksalt nok er både samarbejdspartner og konkurrent.
- Microsoft er et nødvendigt onde for, at vi kan eksistere, men samtidig er vi Guldpartner og leverer værktøjer til Microsofts konkurrerende produkt Systems Management Server, siger Nicolai Stumpe.
CapaSystems bruttofortjeneste ligger kun få millioner kroner under omsætningen, der ikke offentliggøres i regnskabet.
Årsagen til den lille forskel er ifølge Nicolai Stumpe, at selskabet ejer sit produkt og kun har få udgifter udover de helt basale til løn et cetera.