Den amerikanske supermarkedsgigant Wal-Mart skruer op for udrulningen af RFID i selskabets forsyningskæde.
Yderligere 500 Wal-Mart og Sam's Club-varehuse skal således udrustes til at anvende RFID til at holde styr på varelagre inden udgangen af året.
Dermed når Wal-Mart op på omkring 1.000 varehuse, der benytter teknologien.
Afgørende for konkurrence-evnen
Wal-Mart er i forvejen den måske største anvender af RFID, hvis man ser på antallet af leverandører, som kæden har presset til at begynde at anvende teknologien.
For Wal-Mart er optimering af forsyningskæden, såkaldt Suppy Chain Management eller SCM, afgørende for selskabets evne til at konkurrere med andre varehuse og forhandle sig til lave priser fra leverandørerne.
RFID eller radiobrikker kan give et præcist overblik over antallet af varer i et varehus samt antallet af varer undervejs i lastbiler og i nærliggende depoter.
En undersøgelse foretaget for Wal-Mart viste sidste år, at RFID var med til at nedbringe antallet af overindkøb til RFID-varehusene med 10 procent, ligesom antallet af tilfælde, hvor varehusene løb tør for en vare, faldt med 16 procent.
Arbejder med leverandørerne
Wal-Marts største forhindring er at få leverandørerne til at investere i den teknologi, der er nødvendig for at kunne levere varer med RFID.
- Vi arbejder fortsat med leverandørerne for at hjælpe dem med at indse det enorme potentiale i RFID, siger direktør Rollin Ford fra Wal-Mart ifølge en pressemeddelelse.
Således forventes yderligere 300 af Wal-Marts største leverandører at være klar med RFID i begyndelsen af 2007, hvilket bringer antallet af leverandører, der er RFID-klar op over 600.
Wal-Mart har over 3.900 varehuse alene i USA og omsatte sidste år for over 1.800 milliarder kroner.