Web-applikationer, thing connection og expanded search er ifølge flere eksperter de tre vigtigste teknologitrends her i Danmark.
Det vurderer de danske it-direktører på baggrund af en analyse af fremtidens 10 dominerende globale teknologitrends, som Innovation Lab har udarbejdet for Computerworld.
Gode rammer for vækst
Og mulighederne i Danmark for at udnytte dem til at skabe vækst og velstand er blandt de bedste i Europa, vurderer OECD.
– Det afgørende er, at der en social accept blandt forbrugere og medarbejdere. O det er der blandt danskerne, siger Sacha WunschVincent, it-ekspert i den økonomiske udviklings- og samarbejdsorganisation.
Teknologierne skal udnyttes
Spørgsmålet er imidlertid, om vi også formår at udnytte mulighederne.
Det tvivler sekretariatschefen i Teknologirådet, Lars Klüver, på.
– Det kræver, at vi tør. Og det er jeg ikke sikker på, at vi gør, siger siger han.
Også Tony Franke, direktør i Dansk IT, advarer mod at kigge passivt til, mens fremtiden folder sig ud uden for Danmark grænser. Han efterlyser lavpraktisk handlingkraft nu og her.
– Der er behov for at skifte attitude, hvis Danmark skal i gang med at udnytte de nye muligheder og teknologier for alvor. Vi skal gå fra at tale om fremtidens muligheder, til hvad vi konkret skal gøre i morgen. Ellers går vi glip af fremtidsmulighederne, siger han.
Praktikernes prioritering
De 10 tendenser er nøje udvalgt af fremtidsværkstedet Innovation Lab. Medlemmer af Dansk IT – Danmarks it-ledere – har efterfølgende afsagt deres dom over hver af de 10 tendenser.
De er praktikerne, der arbejder med it i hverdagen, og de har identificeret og vejet de vigtigste tendenser.
På det grundlag præsenterer vi her det prioriterede bud på de dele af den informationsteknologiske udvikling, der vil få størst gennemslag i danske forbrugere og virksomheders hverdag.
1. Web-applikationer – næste generation
It-universets nye centrum er internettet og ikke pc’en. Det betyder et skift fra software til web-baserede applikationer, hvor det åbne og sociale spiller en stadigt større rolle.
2. Thing Connection
Thing Connection er en hjørnesten i begrebet 4A – Anytime connection, Anywhere connection, Anything connection – by Anyone. Også kendt som “An internet of things” – eller kort sagt når ting taler sammen.
3. Expanded Search
Søgemaskiner er nu meget mere end et match af ord og tal i en enorm database. Mere “intelligente”, meningsgivende og automatiske søgninger vinder frem.
4. Customer Made
Customer Made-fænomenet har taget både alverdens forbrugere og erhvervslivet med storm. Forbrugernes krav om indflydelse og større individualitet og selvstændighed er nu ved at vinde indpas hos virksomhederne.
5. Web video
Levende billeder stormer frem på nettet, og i dag er videodelingsportalen YouTube verdens mest besøgte website. Andre markante tjenester er iFilm, Google Video og Yahoo! Video, der tilsammen udgør den på en og samme tid voyeuristiske og ekshibitionistiske tendens, der bliver total i det øjeblik, at mobilvideo bølgen for alvor kommer til at sætte dagsordnen.
6. Virtuelle verdener
De virtuelle verdener er et langt skridt længere end de grafiske brugergrænseflader i computer- eller web-interfaces og en hel del mere personlige. Grafikken er nemlig taget fra avancerede computerspil, og man mødes “ansigt til ansigt”, tager på ferie, køber huse og spiller lotto.
7. Digital product placement
Fremtidens digitale reklameskilte er blanke, for budskabet sættes på efter målgruppen. En UEFA-cup finale kan sagtens reklamere både for den lokale bager og en international online-bank på den samme plads, på samme tid og på den samme tv-station.
8. Mixed reality
Verden bliver i stigende grad et mix af det digitale, det virtuelle og det fysiske. En række digitale fænomener som mønstergenkendelse, projektion og bevægelsessensorer er efterhånden også dukket op i produkter, så morgendagens fjernbetjening kan kaste rundt med programmerne og med små vrik med håndleddet, bladrer den nye telefon i menuen.
9. Geo-Awareness
Begrebet geo- eller context-awareness dækker over tjenester, der placerer dig på verdenskortet. Uanset, hvor du er, vil dine mobile enheder vide det og stille relevant information til rådighed. Tankstationen ved, at du er på vej, og sender dig tilbud på benzinen og fortæller om dagens cafeteriamenu via din bils navigator eller din mobil.
10. Humanitær teknologi
Flere og flere institutioner og personer begynder at øjne potentielle forretningsmodeller i at hjælpe verdens fattige og mindre bemidlede. Og hvor Ulandsbistand før har haft en klang af aflad, er søgningen mod humanitær teknologi ofte grundet i fornuftige forretningsmodeller.
Læs meget mere om fremtidens 10 vigtigste teknologiske trends i fredagens trykte udgave af Computerworld.