De danske virksomheder tager produkter som Google Search Appliance, Google Earth, Google Toolbar og Google Desktop til sig.
Det er i hvert fald meldingen fra netkonsulenthuset The Milk, der er dansk Google Enterprise Partner.
Det betyder, at virksomheden står for al opsætning, implementering, salg og service af Googles produkter i det danske erhvervsliv.
- Hvis man spørger virksomhederne, hvordan deres søgemaskine skal se ud, siger de, at den bare skal se ud ligesom Google, og det gør det da ikke sværere at sælge produkterne, lyder det fra Anders Ibsen, salgsdirektør i The Milk.
Virksomheden har 11 ansatte og holder til i Nyhavn i København.
The Milk har eksisteret siden begyndelsen af 2005 og er også nordisk partner på Google Analytics, der bruges til web-analyser.
Google med de mange ansigter
Anders Ibsen ønsker ikke at oplyse virksomhedens regnskabstal, men han siger, at The Milk er en sund forretning.
Google selv tager sig i dag primært af AdWords, mens resten af produkterne ligger hos Google Enterprise Professionals eller Google Analytics, hvoraf The Milk altså er iblandt.
I Danmark har The Milk indtil videre omkring 110 kunder til Googles produkter.
En del af dem har en Google Search Appliance, en speciel Google-server placeret hos virksomheden selv, hvor man kan indeksere alle virksomhedens data - uanset om det er dokumenter, e-mails, chat eller andet.
- Undersøgelser viser, at cirka 25 procent af de administrative medarbejderes tid går med at søge efter informationer. Hvis de konstant sidder og ikke kan finde det, de leder efter, er det simpelthen et for stort værditab for virksomheden, siger Anders Ibsen fra The Milk.
En af kunderne er arkitektskolen i Århus, der bruger Google Search Applience til at indeksere alle de studerendes filer, til at søge i bibliotekssystemet og til søgninger på intranettet.
Frygter at miste data
Kritikere har tidligere påpeget, at det kan være risikabelt at placere for meget af en virksomheds data i Googles web-applikationer.
Google tilbyder blandt andet Gmail, kalender, regneark og chat til virksomheder, men hvad nu hvis alle virksomhedens data pludselig forsvinder op i den blå luft, lyder frygten blandt andet.
- Det er da klart, at alle de konkurrenter, der har et produkt, der koster penge, har en interesse i at stille spørgsmålstegn ved Google. Men Googles datacenter er et af verdens største, så man får vel næppe større sikkerhed andre steder, lyder Anders Ibsens svar på kritikken.
- Det siger sig selv, at hvis Google bryder den tillid, der er hos kunderne, så er de færdige, for så er der jo ikke flere der vil bruge deres produkter, tilføjer Anders Ibsen.