It-giganten IBM har endnu en gang bedt om udsættelse af selskabets besvarelse af den stævning, som det nordjyske dokumentfirma Dafolo indgav i april i år.
Stævningen, der indeholder et krav om betaling af et større millionbeløb, er sendt i forbindelse med manglende betalinger for arbejde udført i det skandaleramte Virk-projekt.
Efter Dafolo-direktør Hans Chr. Højslets opfattelse prøver IBM at køre Dafolo møre ved at trække sagen i langdrag.
– Mit indtryk er fortsat, at IBM opfører sig som Goliath, hvor Dafolo er lille David. IBM er et langt større firma med langt flere ressourcer og kræfter at sætte ind, siger han.
Han undrer sig højlydt over IBM's fremgangsmåde.
- Jeg forstår ikke, at det skal tage så lang tid. Det virker som om, at IBM; ikke kender til sagen, uagtet at selskabet må have arbejdet meget med den, blandt andet i tiden op til, at det indgik forlig med Krak, siger han.
Har indgået forlig tidligere
IBM blev fyret som leverandør af den offentlige virksomhedsportal virk.dk efter store leveringsproblemer.
I den forbindelse stævnede Krak, der står for opbygningen af virk.dk, IBM for 50 millioner kroner, hvilket hurtigt fik IBM til at indgå forlig med Krak.
Men når det gælder det lille dokumentfirma Dafolo i Frederikshavn stiller sagen sig anderledes for IBM.
Ifølge administrerende direktør i Dafolo, Hans Christian Højslet, kan netop sagens mindre karakter spille ind.
– Jeg kan godt forstå, at IBM har været så hurtig til at lave forlig med Krak, når Krak’s stævning med bilag fyldte godt 3.000 sider. IBM har formentlig ikke kunnet overskue sagen, når der var så mange sider, siger Hans Chr. Højslet.
Han oplyser, at Dafolos stævning kun fylder ni sider.
Siger intet med indhold
IBM har begrundet udsættelsen over for Dafolo med, at "det er en stor sag".
Selskabet har anført, at de overordnede leverings-problemer i Virk-projektet også har været forårsaget af mangelfulde leverancer fra Dafolo, men det kan Dafolo-direktøren ikke bruge til noget.
– Vi har bedt IBM at komme med dokumentation på, hvad det er, der ikke er blevet leveret i overensstemmelse med kontrakten, men har ikke fået noget svar, siger Hans Chr. Højslet.
Dårlig forretning
Dafolo-direktøren undrer sig især over, at IBM ud fra et forretningsmæssigt synspunkt ikke allerede har fået lukket sagen med Dafolo.
– Lige nu virker det, som om det er principper, der vinder over logik og forretning. Der må således være en del ansatte i IBM, der sidder og arbejder med denne sag, samtidig med at de eksterne omkostninger til betaling af advokater må koste en del. Totalt set må det være dyrere, end at få betalt og komme videre, siger han.
Det er anden gang, at IBM har bedt om udsættelse i forbindelse med stævningen, og det er også sidste gang, hvis det står til Hans Chr. Højslet.
– Jeg forstår ikke, at IBM ikke ønsker at få en sag som denne ud af verden. Hvorfor kommer de ikke ud af busken, så vi kan snakke om tingene, og vi kan komme videre?, siger han.
Med den seneste udsættelse skal IBM besvare stævningen senest 1. oktober i år.
Computerworld har forsøgt at få IBM's kommentar til sagen, men selskabet oplyser, at der er tale om en verserende sag, og at man ikke kan kommentere på verserende sager.